لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

آمریکا آزمایش موشکی را که به دلیل رزمایش چین به تاخیر افتاده بود انجام داد


عملیات بالگردهای چینی در رزمایش‌های پکن در نزدیکی آب‌های تایوان
عملیات بالگردهای چینی در رزمایش‌های پکن در نزدیکی آب‌های تایوان

ارتش آمریکا روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد اعلام کرد آزمايش یک موشک بالستیک قاره‌پیما مدل «مینتمن ۳» را که به دلیل پرهیز از افزایش تنش با چین، همزمان با رزمایش‌های گسترده پکن در اطراف تایوان به تاخیر افتاده بود، انجام داده است.

چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان از اوایل ماه اوت رزمایش گسترده‌ای با شرکت ناوهای جنگی و هواپیماهای نظامی در اطراف قلمرو دریایی تایوان برگزار کرد.

این کشور، روز دوشنبه نیز اعلام کرد که در واکنش به سفر گروه دیگری از نمایندگان کنگره آمریکا به تایوان مانورهای بیشتری در منطقه انجام خواهد داد.

ارتش آمریکا در بیانیه روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد اعلام کرد انجام این آزمایش موشکی «آمادگی نیروهای اتمی ایالات متحده آمریکا و اطمینان خاطر از قدرت تهاجمی و بازدارنده این تسلیحات را به نمایش می‌گذارد.»

این موشک از پایگاه «واندنبرگ» نیروی فضایی آمریکا در ایالت کالیفرنیا شلیک شد و قسمت حامل آن پس از طی مسافتی حدود شش هزار و ۷۶۰ کیلومتر به جو زمین بازگشت.

ارتش آمریکا افزوده تاکنون حدود ۳۰۰ مورد از این آزمایش‌ها انجام شده و مورد اخیر با تحولات ژئوپلتیک در جهان هیچ ارتباطی ندارد.

با این همه این آزمایش موشکی مهم نشان می‌دهد که دولت آمريکا حداقل در کوتاه مدت نگران افزایش تنش در اطراف تایوان نیست.

دولت جو بایدن اعلام کرده که طی هفته‌های آینده، رزمایش‌های دریایی و هوایی دوره‌ای در آبراه تایوان برگزار خواهد شد.

ارتش آمریکا در ماه آوریل نیز یک مورد دیگر از آزمایش موشک‌های قاره پیمای «مینتمن ۳» را با هدف پرهیز از افزایش تنش همزمان با حمله نظامی روسیه به اوکراین لغو کرد.

موشک‌های «مینتمن ۳» محصول شرکت هواپیماسازی بوئینگ و قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند. این موشک‌ها با برد فراتر از ۱۰ هزار کیلومتر و سرعت متوسط حدود ۲۴ هزار کیلومتر در ساعت، یکی از سلاح‌های استراتژیک و مهم ارتش آمریکا محسوب می‌شوند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه به فاصله کوتاهی پس از حمله نظامی به اوکراین نیروهای هسته‌ای روسیه را به حالت آماده باش درآورد.

این تصمیم نگرانی‌ها در مورد احتمال وقوع جنگ هسته‌ای را افزایش داد، ولی مقامات دولت آمریکا بارها اعلام کرده‌اند که هیچ دلیلی برای تغییر سطح هشدار و یا آماده‌باش نیروی هسته‌ای این کشور وجود ندارد.

آمریکا و روسیه با فاصله بسیار زیادی از سایر قدرت‌های هسته‌ای صاحب بیشترین تعداد کلاهک‌های اتمی بوده و رقابت دو کشور در این زمینه یکی از کانون‌های اصلی جنگ سرد بود.

XS
SM
MD
LG