لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

انتقاد نامزد جمال خاشقجی از دولت آمریکا در سومین سالگرد قتل او


در آستانه سومین سالگرد قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی، خدیجه چنگیز، نامزد او، روز جمعه در واشینگتن از دولت جو بایدن به دلیل کوتاهی در پیگیری پرونده قتل او انتقاد کرد.

خانم چنگیز که برای گرامیداشت یاد جمال خاشقجی و تجمع در برابر کنسول‌گری عربستان سعودی در پایتخت آمریکا به این کشور سفر کرده است تعهد دولت آقای بایدن به پیگیری و بازخواست از حکومت سعودی را مورد سوال قرار داده است.

جمال خاشقجی روز دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ برای گرفتن سندی برای ازدواج با خدیجه چنگیز وارد کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول شد، اما در آنجا با گروهی از نیروهای امنیتی سعودی مواجه شد که او را خفه و مثله کردند.

جسد آقای خاشقجی هنوز یافت نشده است، اما به گفته سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده یک نکته روشن است و آن این که دستور قتل او را ولیعهد سعودی شخصا صادر کرده بود.

خانم چنگیز روز جمعه در سخنرانی خود در پایتخت آمریکا از دیدار مشاور امنیت ملی کاخ سفید با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، ابراز یاس و نومیدی کرده و از دولت بایدن پرسید: «پیگیری‌ای که باید قولش را داده بود این بود؟»

او ادامه داد: «محمد بن سلمان جمال را از من و تمام دنیا گرفت. آیا از او بازخواست خواهید کرد یا به این آدمکش‌ها پاداش خواهید داد؟»

اشاره خدیجه چنگیز به دیداری است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، هفته گذشته در جریان سفر خود به چند کشور عربی با محمد بن سلمان داشت. هیچ خبری درباره این که این دو درباره جمال خاشقجی گفت‌وگو کرده‌اند منتشر نشد.

آقای خاشقجی در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ به قتل رسید که با خانواده سلطنتی عربستان ارتباطی نزدیک داشت، اما جو بایدن پیش از رسیدن به مقام خود وعده پیش گرفتن رویکردی سرسختانه‌تر در برابر حاکمان سعودی را داد.

جو بایدن گزارش‌های اطلاعاتی درباره قتل جمال خاشقجی را از حالت محرمانه خارج و عربستان سعودی، نه خود ولیعهد این کشور، را تحریم کرد.

XS
SM
MD
LG