لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

امضای مرحله اول توافق تجاری آمریکا و چین 


دونالد ترامپ از این توافق اولیه به عنوان یک «دگرگونی» مهم در تجارت جهانی یاد کرد.
دونالد ترامپ از این توافق اولیه به عنوان یک «دگرگونی» مهم در تجارت جهانی یاد کرد.

آمریکا و چین روز چهارشنبه ۲۵ دیماه «مرحله اول» یک موافقت‌نامه را برای کاهش برخی از تعرفه‌های تجاری بین دو کشور امضا کردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در مراسم امضای این توافق گفته است، ما با همدیگر، داریم اشتباهات گذشته را اصلاح می‌کنیم و آینده عدالت اقتصادی و امنیت برای کارگران، کشاورزان و خانواده‌های آمریکایی را رقم می‌زنیم .

دونالد ترامپ از این توافق اولیه به عنوان یک «دگرگونی» بنیادی در تجارت جهانی یاد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه تاکید کرده است که تهدید برای اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر ۲۵۰ میلیارد دلار محصولاتی چینی تا زمان امضای مرحله دوم این توافق پا پرجا خواهد ماند.

دونالد ترامپ گفت، ما (تهدید به افزایش تعرفه‌ها) را زنده نگه می داریم، چرا که در غیر این صورت کارتی برای اعمال نفوذ در مذاکره با طرف چینی نخواهیم داشت.

لیو هی، معاون اول نخست وزیر چین هم در این مراسم نامه شی جینگ پینگ، رئیس جمهوری چین را قرائت کرد. رئیس جمهوری چین از امضای این توافق به عنوان سرآغازی برای حل و فصل اختلاف تجاری از طریق مذاکره یاد کرده است.

در بخش اصلی این توافق، چین متعهد شده است که ۲۰۰ میلیارد دلار بیشتر محصولات کشاورزی و دیگر کالاهای آمریکایی را تا سال ۲۰۲۱ خریداری کند است. این رقم علاوه بر ۱۸۶ میلیارد دلار کالای آمریکایی است که چین در سال ۲۰۱۷ متعهد به خرید آنها شده است.

براساس سند منتشر شده توسط کاخ سفید تعهدات چین شامل خرید ۵۴ میلیارد دلار انرژی، ۷۸ میلیارد محصولات تولیدی، ۳۲ میلیارد محصولات کشاورزی و ۳۸ میلیارد دلار خدمات خواهد بود.

لیو هی در این مراسم گفته است، گفت: شرکت های چینی بر اساس «شرایط بازار»، سالانه ۴۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی از ایالات متحده را خریداری می کنند.

چین به دنبال آغاز جنگ تعرفه‌ها با آمریکا، قراردادی با برزیل برای خرید سویا امضا کرده است.

به گزارش رویترز، در حالی این توافق پس از جنگ تجاری ۱۸ ماهه بین دو کشور امضا شد که هنوز برخی از اختلافات بین دو قدرت اصلی اقتصاد جهان حل و فصل نشده است.

طبق این گزارش، واشینگتن و پکن معتقدند٬ پس از ماه‌ها مذاکره امضای «مرحله اول» این توافق گامی به جلو است.

دولت آمریکا می‌گوید، شکاف بزرگی در تراز تجاری دو کشور وجود دارد که غیرقابل قبول است و چین باید وارداتش از آمریکا را افزایش دهد.

با استفاده از رویترز
XS
SM
MD
LG