لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

جنگ لفظی مقام‌های آمریکایی و چینی در آغاز دوره تازه مذاکرات


نشت مقام‌های آمریکایی و چینی در آلاسکا
نشت مقام‌های آمریکایی و چینی در آلاسکا

مقام‌های ارشد آمریکا و چین روز پنجشنبه ۲۸ اسفندماه در نخستین نشست خود در دوران ریاست جمهوری جو بایدن به شدت از طرف مقابل انتقاد کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و یانگ جیچی، مسئول روابط خارجی حزب کمونیست، در آغاز این نشست دو روزه در آلاسکا به طور علنی به انتقاد صریح از سیاست‌های طرف مقابل پرداختند.

این خبرگزاری می‌گوید، جنگ لفظی علنی مقام‌های ارشد آمریکایی و چینی در آغاز این نشست می‌تواند نشانه آن باشد، لحن آنها در مذاکرات پشت درهای بسته تندتر خواهد بود.

آنتونی بلینکن تاکید کرد که دولت بایدن به همراه متحدان خود یکپارچه با اقدامات استبدادی و قدرت طلبانه چین در عرصه داخلی و عرصه خارجی مقابله خواهد کرد.

یانگ جیچی نیز آمریکا را به دلیل انتقاد از چین در مورد حقوق بشر و سایر موضوعات به ریاکاری متهم کرد.

آنتونی بلینکن گفت که اقدامات چین در سین کیانگ، هنگ کنگ و تایوان و همچنین حملات سایبری به آمریکا «تهدیدی» برای نظمی است که ثبات را در عرصه جهانی حفظ می‌کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت، چین ارزش‌های بنیادین را مورد حمله قرار داده است.

جیک سالیوان تصریح کرد: ما به دنبال درگیری نیستیم اما از رقابت سخت استقبال می‌كنیم.

روابط بین آمریکا و چین در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به بدترین سطح در دهه‌های گذشته سقوط کرد. دولت ترامپ اقداماتی نظیر جنگ تجاری، تحریم مقامات و شرکت‌های چینی و به چالش کشیدن ادعاهای ارضی پکن در دریای چین جنوبی را در دستور کار خود قرار داد.

با این حال، به دنبال روی کار آمدن دولت جو بایدن٬ مقام‌های چینی در مورد بهبود مناسبات کشورشان با آمریکا ابراز خوشبینی محتاطانه کرده‌اند و از واشینگتن خواسته‌اند تا گام‌هایی را در این راه بردارد.

جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا، ۲۳ بهمن، با شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین تلفنی صحبت کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای در خصوص این تماس نوشته بود که جو بایدن در این تماس تلفنی بر «نگرانی‌های اساسی خود در مورد اقدامات قهری و ناعادلانه پکن، سرکوب‌ها در هنگ‌کنگ، گزارش موارد نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ و افزایش اقدامات بی‌محابای چین در منطقه، از جمله در قبال تایوان» تأکید کرده است.

رئیس ‌جمهور چین هم در این گفت‌وگو در مورد هنگ‌کنگ، سین‌کیانگ و تایوان موضع تندی نشان داده و به جو بایدن گفته بود که اینها «مسائل حاکمیتی و تمامیت ارضی» است و امیدوار است که ایالات متحده در این موارد رویکردی محتاطانه داشته باشد.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG