لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

دیدار فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان با نمایندگان طالبان برای «کاهش خشونت»


ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان
ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان

اولین دیدار نمایندگان گروه طالبان با اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، در شهر دوحه قطر انجام شد. رسانه‌ها هدف از این دیدار را «کاستن از خشونت» عنوان کرده‌اند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر، با اشاره به این دیدار که روز جمعه، ۲۲ فروردین، انجام شده، گفت که در این دیدار گروه طالبان خواستار پایان حملات نیروهای آمریکایی به مناطق غیرنظامی در افغانستان شده است.

آقای شاهین همچنین از چگونگی اجرای توافق‌نامه صلح به عنوان محور اصلی این دیدار نام برده است.

ادعای گروه طالبان مبنی بر حمله از سوی آمریکا در حالی مطرح می‌شود که به گفته جمال ناصر بارکزی، سخنگوی ولایت قندهار جنوبی، روز ۲۲ فروردین نیروهای طالبان در این ایالت با انفجار یک مین، باعث کشته شدن سه شهروند غیرنظامی شده‌اند.

در همین حال سانی لِگِت، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان، نیز با تایید این دیدار گفته است در این نشست کاهش خشونت‌ها مورد بحث قرار گرفته است.


این دیدار پس از آن انجام شد که دولت افغانستان صد زندانی دیگر گروه طالبان را آزاد کرد.

هفته گذشته گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای هشدار داده بود که توافق صلح این گروه با ایالات متحده به نقطه فسخ نزدیک شده است.

به گفته این گروه در این بیانیه، واشینگتن بعد از توافق، تخلفاتی چون حمله با هواپیماهای بدون سرنشین به غیرنظامیان داشته و در عین حال دولت افغانستان را نیز به دلیل تأخیر در آزادی ۵٬۰۰۰ زندانی طالبان متهم به نقض توافق کرده است.

بر اساس توافق‌نامه صلح که اسفندماه بین آمریکا و طالبان امضا شده است، در ازای آزادی هزار زندانی دولتی که در اختیار طالبان هستند، دولت افغانستان باید پنج هزار زندانی عضو گروه طالبان را آزاد کند.

XS
SM
MD
LG