لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

ابراز نگرانی درباره آماده‌باش «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق»


نیروهای آمریکایی در عراق (عکس از آرشیو)
نیروهای آمریکایی در عراق (عکس از آرشیو)

منابعی در وزارت دفاع آمریکا پنجشنبه ۲۰ آذرماه به شبکه سی‌ان‌ان گفته‌اند که شبه نظامیان مورد حمایت ایران در روزهای اخیر در بالاترین «سطح آماده باش» قرار گرفته‌اند و نگرانی درباره اقدام احتمالی آنها علیه نیروهای آمریکایی یا مکان‌های دیپلماتیک آمریکا در عراق افزایش یافته است.

یک مقام دفاعی آمریکا به سی ان ان گفته است، این نگران کننده است. ما نشانه‌هایی از آماده باش شبه نظامیان در دست داریم.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، اضافه کرده است، همه ظرفیت‌های تسلیحاتی مورد نیاز این گروه ها در عراق موجود است و این گروه‌ها انبارها و ذخایر تسلیحات راکت و دیگر سلاح های خود را حفظ کرده‌اند.

شبکه تلویزیونی سی ان ان می‌گوید، به رغم این که هیچ نشانه مشخصی مبنی بر اتخاذ تصمیم برای حمله در دست نیست، اما به گفته این مقامات طی روزهای اخیر تحرک‌ها برای آماده‌سازی گروه‌های شبه‌نظامی در جریان بوده است.

به دنبال ترور محسن فخر‌ی‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای و نظامی ایران، در هفتم آذرماه، در نزدیکی تهران، مقام‌های جمهوری اسلامی ضمن متهم کردن اسرائیل به این ترور وعده «انتقام سخت» داده‌اند.

در همین حال، اما مقامات آمریکا گفته‌اند نزدیک بودن اولین سالروز کشتن قاسم سلیمانی، دلیل دیگری بر نگرانی واشینگتن از تحرکات احتمالی ایران است.

«اشتباه محاسباتی»

به گزارش شبکه سی ان ان، چند مقام آمریکایی می‌گویند، نگرانی دائمی این است که اشتباه محاسباتی شبه نظامیان یا حکومت ایران می‌تواند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را به سمت صدور دستور حمله به ایران در آخرین روزهای دولت خود سوق دهد.

طبق این گزارش، مقام‌های آمریکایی تاکید کردند كه به اعتقاد آنها ایرانی‌ها در روزهای آخر دولت فعلی آمریکا به دنبال درگیری نظامی نیستند، بلکه ترجیح می‌دهند صبر كنند و ببینند آیا پس از روی كار آمدن دولت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب، می‌توانند با آن مذاكره كنند یا خیر.

سی ان ان می‌گوید، با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، معاون نیروی حشدالشعبی عراق، در ۱۳ دی ۱۳۹۸ در جاده فرودگاه بغداد نگرانی در خصوص اقدام انتقام جویانه ایران یا شبه نظامیان مورد حمایت آن افزایش یافته است.

در همین زمینه، ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» روز پنجشنبه گفت، ایران برای گرفتن انتقام قاسم سلیمانی «تحت فشار است.»

منابع مطلع نظامی به سی ان ان گفته‌اند، به دنبال کشته شدن محسن فخری‌زاده، ایران سیستم دفاع نظامی خود را به سواحل جنوبی این کشور منتقل کرده است.

این مقام‌ها اضافه کرده‌اند، ارزیابی آمریکا از انتقال سیستم دفاعی نظامی ایران نوعی آمادگی است، چرا که مقام‌های ایران براین باورند ممکن است اسرائیل و آمریکا علیه این کشور دست به حمله بزنند .

سی ان ان به نقل از این منابع می‌گوید، ایران به دنبال ترور محسن فخر‌ی‌زاده، سطح آماده باش نظامی خود را افزایش داده است.

در همین حال، روز پنجشنبه دو فروند هواپیمای بمب‌افکن عظیم آمریکایی همراه با شماری از جنگنده‌های سه امیرنشین‌ خلیج فارس، شامل عربستان، برای ساعاتی در نزدیکی خط ساحلی ایران به پرواز در آمدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی اعلام کردند که هدف از پرواز این بمب‌افکن‌های راهبردی، ارسال «پیام بازدارندگی به ایران» و «تاکید بر تعهد آمریکا به حفظ ثبات در خاورمیانه» است.

در همین زمینه، ژنرال کنت مکنزی روز پنجشنبه گفته است که ترور محسن فخری‌زاده باعث تحقیر ایران شده است.

فرمانده سنتکام اضافه کرده است، من فکر می‌کنم آنها به دنبال راهی برای پاسخ دادن هستند ... اما فرایند اقدام آنها اغلب آهسته است و بیشتر مواقع هم کاملاً هماهنگ نیستند. بنابراین، فکر می‌کنم آنها هنوز روی آنچه که قرار است واکنش آنها باشد، دارند کار می‌کنند.

ژنرال کنت مکنزی می‌گوید، این که چه میزان از حضور نظامی آمریکا باعث بازدارندگی ایران می شود، همواره محور اصلی رایزنی های او با مقام‌های رشد وزارت دفاع آمریکا بوده است.

فرمانده سنتکام تاکید کرده است، برای این قصد ما این است که آنها را متقاعد کنیم که به نفع آنها نیست که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به ما حمله کنند.

رسانه‌های آمریکایی سه هفته پیش مدعی شدند که نشستی در کاخ سفید برگزار شده و دونالد ترامپ در آن، خواهان بررسی احتمال حمله نظامی به ایران شد. به‌دنبال این نشست، دو بمب‌افکن بی‌۵۲ پرواز دیگری بر فراز خاورمیانه انجام دادند.

XS
SM
MD
LG