لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

وزیر دفاع آمریکا از حضور دو ناو ایرانی در اقیانوس اطلس ابراز نگرانی کرد


تصویر ماهواره‌ای از ناو بندر مکران (عکس از آرشیو)
تصویر ماهواره‌ای از ناو بندر مکران (عکس از آرشیو)

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه ۲۰ خرداد نسبت به حضور دو ناو ایران در اقیانوس اطلس که گفته می‌شود به سوی ونزوئلا در حرکت هستند، ابراز نگرانی کرده است.

لوید آستین در پاسخ به پرسش سناتور دموکرات ریچارد بلومنتال در کنگره این کشور اظهار داشت، من کاملا نگران هر نوع تکثیر تسلیحاتی در همسایگی خود هستم.

وزیر دفاع آمریکا اضافه کرد، من در این نگرانی با شما سهیم هستم.

سناتور بلومنتال در این نشست پرسید آیا دولت آمریکا می‌داند که این دو ناو ایران «دقیقا» چه محموله‌ای را حمل می‌کنند.

لوید آستین بدون پاسخ دادن به این پرسش گفت که فقط حاضر در نشست دیگری به این سوال جواب دهد.

در همین زمینه، معاون هماهنگ‌کننده ارتش ایران ساعاتی پیشتر از «ورود موفقیت‌آمیز» ناوگروه نیروی دریایی متشکل از ناوبندر مَکران و ناوشکن «بومی» سهند به اقیانوس اطلس خبر داد.

«پولیتیکو» هم به نقل منابع مطلع نوشته بود که این کشتی‌ها که هم اکنون در اقیانوس اطلس در حال حرکت هستند، «احتمالا حامل تسلیحات نظامی برای ونزوئلا هستند.».

سناتور بلومنتال در این نشست در کنگره آمریکا همچنین اظهار داشت، سال گذشته ایران با ونزوئلا قرارداد فروش سلاحی را امضا کرد و اکنون این باور وجود دارد که این ناو در حال انتقال تسلیحات هستند.

وی اضافه کرد، تا آنجایی که من مطلعم٬ ما نمی‌دانیم چه نوع سلاح‌هایی هستند. گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این که ونزوئلا در حال بررسی خرید موشک از ایران، از جمله موشک‌های دوربرد، بوده است.

سناتور بلومنتال در ادامه تصریح کرد، تصاویر ماهواره‌های تجاری نشان می‌دهد که بر عرشه یکی از کشتی‌ها٬ قایق‌های تندرو تهاجمی وجود دارد. اما هنوز مشخص نیست که هنگامی که این کشتی‌ها از سفر خود را از مبداء آغاز کردند آیا این قایق‌ها را حمل می کردند یا نه.

این سناتور دموکرات گفت که به شدت نگران است که اجازه دادن به ایران برای ارسال تسلیحات به این منطقه به بدعتی بدل شود. دیوید آستین نیز گفت که در این نگرانی با او شریک است.

در همین زمینه ، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه گفت، ما آماده‌ایم تا از اختیارات خود از جمله تحریم‌ها علیه بازیگرانی که به ایران امکان می‌دهند سلاح در اختیار شرکا و گروه‌های خشن نیابتی خود بگذارد استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد، اگر این تلاشی برای انتقال اسلحه یا نقض تعهدات بین المللی ایران باشد ، ما آماده واکنش خواهیم بود.

ان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، هفته گذشته به سی‌ان‌ان گفته بود، اگر ناوهای ایرانی به سمت ونزوئلا حرکت کنند، اقدام «تحریک‌آمیزی» است و تهدیدی برای آمریکا و متحدین آن محسوب می‌شود.

سخنگوی پنتاگون تصریح کرده بود اگر ناوهای ایرانی حامل سلاح باشند آمریکا هماهنگ با شرکای خود اقدامات مناسب را برای جلوگیری از انتقال آن به ونزوئلا اتخاذ خواهد کرد.

یران و ونزوئلا که هر دوی آنها با تحریم‌های شدید ایالات متحده روبرو هستند، طی چند سال اخیر روابط نزدیک و همکاری‌های مشترکی در زمینه‌های مختلف از جمله برای تبادل بنزین و مواد شیمیایی داشته‌اند.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا سال گذشته هشدار داده بود که محموله احتمالی موشک‌های دوربرد ارسالی ایران برای حکومت ونزوئلا را منهدم خواهد کرد.

الیوت آبرامز، نماینده دولت دونالد ترامپ در امور ایران و ونزوئلا، در این زمینه گفته بود: «ارسال موشک‌های دوربرد ایران به ونزوئلا از نظر ایالات متحده قابل قبول نیست و نه آن را تحمل می‌کنیم و نه اجازه این کار را می‌دهیم».

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG