لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

ایالات متحده حملات گروه‌های «همسو با ایران» به خاک عربستان را محکوم کرد


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه ۲ فروردین در گفت‌وگویی تلفنی با همتای عربستانی خود حملات اخیر «گروه‌های همسو با ایران» در منطقه به خاک عربستان سعودی را «به شدت محکوم کرد» و درباره پایان دادن به جنگ یمن با او به رایزنی پرداخت.

وزارت خارجه ایالات متحده در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که آقای بلینکن در مکالمه خود با فیصل بن فرحان آل سعود بر تعهد واشینگتن نسبت به حمایت‌های دفاعی از ریاض تاکید کرده است.

این اطلاعیه می‌گوید که طرفین درباره «همکاری نزدیک با هدف حمایت از تلاش‌های مارتین گریفیث و تیموتی لندرکینگ، نمایندگان سازمان ملل و ایالات متحده در امور یمن، برای پایان دادن به این جنگ» گفت‌وگو کردند.

تسهیل ارسال‌های کمک‌های بشردوستانه به یمن و مذاکره برای دستیابی به توافق آتش‌بس میان طرفین درگیر در جنگ نیز از دیگر موضوعات گفت‌وگوی وزرای خارجه دو کشور بود.

این مکالمه تلفنی در حالی انجام شد که عربستان سعودی طرح جدیدی برای پایان دادن به جنگ یمن ارائه کرده است، جنگی که از آن به عنوان یک جنگ نیابتی میان ایران و عربستان سعودی نام برده می‌شود. طرح عربستان سعودی از جمله شامل اجرای آتش‌بس زیر نظر سازمان ملل و بازگشایی خطوط هوایی و دریایی یمن می‌شود.

این پیشنهاد با استقبال سازمان ملل و دولت یمنی تحت حمایت عربستان سعودی که در بندر جنوبی عدن مستقر است، مواجه شده اما شورشیان حوثی که متحد ایران هستند، می‌گویند که این طرح حاوی «هیچ چیز جدیدی نیست» و به نظر نمی‌رسد که منجر به رفع محاصره بشود.

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، از تعهد ریاض و دولت منصور عبدربه هادی برای برقراری آتش‌بس و انجام مذاکرات استقبال کرده است.

طرح عربستان سعودی شامل بازگشایی فرودگاه صنعا می‌شود و امکان واردات سوخت و غذا از بندر حدیده را فراهم می‌آورد. صنعا و بندر حدیده، هر دو تحت اختیار حوثی‌ها هستند.

عربستان سعودی تحت فشار فزاینده‌ای برای پایان دادن به جنگ شش ساله یمن قرار دارد. دولت جو بایدن نیز تاکید کرده که واشینگتن دیگر از مداخله نظامی ریاض در این کشور حمایت نمی‌کند.

یمن از سال ۲۰۱۵ درگیر یک جنگ داخلی است که تاکنون به بهای جان بیش از ۱۳۰ هزار نفر تمام شده و بیش از ۳ میلیون نفر را نیز آواره ساخته است. این میان حوثی‌ها تلاش می‌کنند با پهپادها و موشک‌های خود تاسیسات نفتی عربستان سعودی و دیگر مناطق این کشور را هدف قرار دهند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن
XS
SM
MD
LG