لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

احتمال درخواست آمریکا از روسیه برای جبران کمبود نفت، در پی تحریم ایران


ریک پری، وزیر انرژی آمریکا
ریک پری، وزیر انرژی آمریکا

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی از احتمال درخواست آمریکا از روسیه برای تزریق بیشتر نفت به بازارهای جهانی با توجه به اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه آمریکا نسبت به صادرات نفت خام ایران خبر داد.

بر اساس گزارش اوپک، ایران سال گذشته روزانه نزدیک به دو میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه صادرات نفت داشت که دو سوم آن راهی بازارهای آسیایی و بقیه عمدتاً راهی اروپا شده و برای سال جاری نیز تقریباً به همین میزان صادرات نفت در نظر گرفته بود.

در دوره پیش از تحریم‌ها نیز ایران روزانه ۲٫۲ میلیون بشکه صادرات نفت خام داشت، اما به خاطر تحریم‌ها میزان صادرات به یک میلیون بشکه سقوط کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده‌است که تولید و به تبع آن صادرات نفت ایران در اواخر سال آینده روزانه ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، قرار است روز سه‌شنبه، پنجم تیر، ریک پری و الکساندر نواک، وزرای نفت و انرژی آمریکا و روسیه با یکدیگر ملاقات کنند که می‌تواند مقدمه‌ای بر دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور دو کشور باشد.

تحلیلگران معتقدند پری ممکن است از نواک بخواهد همراه با متحدان نفتی خود، نفت بیشتری را به بازارهای جهانی نفت وارد کنند.

تحلیلگران دیگری نیز می‌گویند احتمال دارد روسیه این کار را در ازای رفع شماری از تحریم‌های آمریکا علیه این کشور انجام دهد.

این خبر در حالی مطرح شده که خبرگزاری بلومبرگ نیز در روزهای گذشته خبر داده بود ایالات متحده آمریکا در درخواستی «فراتر» از چهارچوب تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، از ژاپن خواسته واردات نفت از ایران را به‌طور کلی متوقف کند.

بلومبرگ این موضوع را به نقل از منابعی که در جریان این ماجرا قرار گرفته‌اند، اما به هویت آنها اشاره‌ای نشده، گزارش کرده‌است.

به گفته این منابع، ژاپن در واکنش به این درخواست آمریکا که در مذاکرات هفته جاری میان دو کشور طرح شده، هنوز تصمیمی اتخاذ نکرده‌است.

مدیر سیاست‌های نفتی ژاپن در وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت این کشور از بررسی این موضوع از سوی ژاپن خبر داده‌است.

ماه گذشته که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام خروج از برجام، از بازگشت دوباره تحریم‌ها علیه ایران خبر داد، به متحدان خود ۱۸۰ روز فرصت داد تا خرید نفت از ایران به عنوان یکی از اعضای تولیدکننده نفت اوپک را کاهش دهند.

بلومبرگ نوشته که درخواست توقف کامل خرید نفت از ایران از سوی آمریکا، نشان‌دهنده موضع سخت‌گیرانه‌تر واشینگتن در قبال ایران نسبت به سال ۲۰۱۲ است که این کشور به متحدان خود اجازه خرید محدود نفت از تهران را می‌داد.

این اولین بار است که آمریکا با یک مشتری عمده ایران درخواست توقف کامل خرید نفت را مطرح می‌کند.

ژاپن، چهارمین خریدار بزرگ نفت ایران در آسیا است و ۵٫۳ نیازهای نفتی خود را که در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۷۲ هزار بشکه در روز بود، از ایران تأمین می‌کند.

بر اساس این گزارش، ژاپن احتمالاً در ماه اوت دربارهٔ میزان خرید نفت خام از ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این خبرها در حالی منتشر شده که وزیر نفت ایران مدعی است جمهوری اسلامی «راه‌های زیادی» برای غلبه بر تحریم نفتی آمریکا یافته‌است.

بیژن زنگنه در حاشیه اجلاس روز جمعه، اول تیرماه، اوپک که در وین، مقر این سازمان، برگزار شد، طی مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری بلومبرگ گفته دربارهٔ جزئیات این راه‌ها توضیح نمی‌دهد، چرا که نمی‌خواهد «آمریکا پی به نقشه‌های ایران برده و آن را خنثی کند.»

اظهارات وی در شرایطی مطرح شده که به تازگی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به صراحت گفته آمریکا با بازداشت رضا ضراب و صدر هاشمی، «مجاری تنفسی ما را شناسایی کرده» است.

این دو نفر متهم هستند که با دور زدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در انتقال غیرقانونی میلیاردها دلار ارز و طلا به جمهوری اسلامی کمک کرده‌اند.

با استفاده از سی‌ان‌بی‌سی و بلومبرگ و رادیو فردا / ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG