لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

آمریکا: ایران دست از فعالیت اتمی‌اش بردارد و به مذاکرات بازگردد


ایالات متحده آمریکا در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر توسعه تولید اورانیوم فلزی در ایران، خواستار توقف فعالیت هسته‌ای و بازگشت جمهوری اسلامی به میز مذاکرات شد.

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه، ۲۵ مرداد، در پی بررسی تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که معتقد است ایران «هیچ نیاز باورپذیری به تولید فلز اورانیوم ندارد».

بر اساس گزارش تازه آژانس، ایران ۲۵۷ گرم از اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌سازی شده خود را به شکل اورانیوم تترافلوراید برای تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی استفاده کرده است.

بر اساس توافق هسته‌ای موسوم به برجام، تولید اورانیوم فلزی که در ساخت بمب اتمی نیز کاربرد دارد، برای ایران ممنوع شده و تهران نیز خود در توافق اتمی موسوم به برجام، این محدودیت را پذیرفته است.

با این حال پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، ایران در واکنش، در اوایل سال جاری اعلام کرد که در حال تحقیق روی فلز اورانیوم برای تامین سوخت پیشرفته برای یک راکتور تحقیقاتی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش تازه آژانس گفت: «ما به صراحت اعلام کردیم که تشدید تنش‌های هسته‌ای فراتر از محدودیت‌های برجام، غیر سازنده است و با بازگشت به تعهد متقابل به این توافق سازگار نیست.»

وی افزود که ایران باید «تشدید تنش‌های هسته‌ای را متوقف کرده و برای اجرای کامل برجام، با حسن نیت به مذاکرات بازگردد.»

آژانس بین المللی انرژی اتمی در دی‌ماه سال ۹۹ هم تائید کرد که جمهوری اسلامی فعالیت تحقیق و توسعه برای تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است.

ایران در ژانویه سال ۲۰۱۹ نیز اعلام کرده بود که قصد راه‌اندازی تاسیساتی برای تولید این ماده را دارد، اما تحت فشار آژانس در پاییز همان سال از این اقدام خودداری کرد.

ایران و کشورهای عضو برجام شامل بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه و چین در شش دور مذاکرات احیای برجام که با حضور و مذاکره غیرمستقیم نمایندگان آمریکا در وین برگزار شد، تلاش‌های دیپلماتیکی برای اجرایی شدن کامل برجام انجام دادند که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

این مذاکرات از ۳۱ خرداد امسال متوقف مانده و آمریکا به همراه شرکای غربی‌اش هشدار داده‌اند که ایران باید فورا به میز مذاکرات برگردد.

دولت ابراهیم رئیسی هنوز اعلام نکرده چه زمانی آمادگی از سرگیری مذاکرات را دارد و چه شرایطی را برای احیای مذاکرات پیشنهاد خواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG