لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

بانک مرکزی آمریکا برای مقابله با پيامدهای ویروس کرونا نرخ بهره را کاهش داد


بانک مرکزی آمریکا روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند با هدف حفاظت از اقتصاد کشور در برابر پیامدهای شیوع ویروس کرونا نرخ متوسط بهره بانکی را کاهش داد. وزرای اقتصاد کشورهای گروه ۷ نیز وعده دادند که اقدامات «متناسبی» انجام خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک مرکزی آمریکا به اتفاق آرا نرخ متوسط بهره را نیم درصد کاهش داد. این بانک در بیانیه‌ای گفت: «بنیان‌های اقتصاد آمریکا مستحکم است ولی شیوع ویروس کرونا برای فعالیت‌های اقتصادی یک خطر فزاینده است.»

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اما گفت کاهش نیم درصدی نرخ بهره کافی نیست.

شیوع ویروس کرونا بر سفرهای هوایی، جهانگردی، مناسبت‌های ورزشی، نمایشگاه‌های تجاری و اقتصادی، نمایشگاه‌های کتاب و برنامه‌های فرهنگی و حتی مراسم مذهبی در سراسر جهان تاثیر گذاشته است.

تاکنون بیش از ۹۱ هزار مورد ابتلا به کووید ۱۹ شناسایی شده که بیش از ۸۰ هزار مورد آن مربوط به چین است. این ویروس به ۷۷ کشور دیگر سرایت کرده و این میان اوکراین تازه‌ترین کشوری است که ابتلا به آن را شناسایی کرده است.

تعداد مرگ‌ها بر اثر این بیماری در چین دو هزار و ۹۴۳ نفر و در سایر کشورها از رقم ۱۲۵ نفر عبور کرده است.

به گفته تارو آسو، وزیر اقتصاد ژاپن، وزرای اقتصادی گروه ۷ نیز آماده اقدامات متناسب و ضروری برای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا هستند و بانک‌های مرکزی این کشورها از ثبات قیمت‌ها و رشد اقتصادی حمایت خواهند کرد.

او راهکارهای مشخصی اعلام نکرد و گفت راه‌حل‌های مناسب در هر کشوری با کشورهای دیگر متفاوت است. این مقام ژاپنی همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال گنجاندن اقدامات مالی و مالیاتی در این راه حل‌ها گفت: «همه این گزینه‌ها در نظر گرفته می شود.»

از سویی دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: «نرخ بهره در آمریکا باید بیشتر کاهش یابد تا با نرخ بهره در سایر کشورها متناسب شود.»

او در توئیت خود افزود: «ما درگير یک رقابت عادلانه نیستیم. این برای ایالات متحده عادلانه نیست. بالاخره زمان آن فرا رسیده که بانک مرکزی آمریکا در این زمینه پیشرو باشد. نرخ بهره باید بیشتر کاهش یابد.»

استیو منوچین وزیر خزانه داری تصمیم «غیرسیاسی» بانک مرکزی آمریکا را ستود و به کمیته امور مالی مجلس نمایندگان گفت وزرای اقتصاد کشورهای گروه ۷ و بانک مرکزی این کشورها تعهد داده‌اند «همه اقدامات ممکن» را در این زمینه انجام دهند.

او گفت آمریکا قصد ندارد تعرفه کالاهای چینی را کاهش دهد.

بازارهای بورس جهان که در روز‌های گذشته به دليل گسترش ویروس کرونا دچار تلاطم شده بودند تحت تاثیر کاهش نرخ بهره در آمریکا تا حدی ضررهای روزهای اخیر را جبران کرده و شاخص بهای سهام در بازارهای اروپایی حدود ۲ درصد افزایش یافت.

در عین حال پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی آمریکا نرخ طلا ۲ درصد افزایش یافت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG