لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

وزارت خارجه آمریکا: تصمیم درباره برجام جمعه اعلام می شود‎


توافق هسته ای بین ایران و  شش قدرت جهانی  یعنی؛ آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان در سال ۱۳۹۴ حاصل شد.
توافق هسته ای بین ایران و  شش قدرت جهانی  یعنی؛ آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان در سال ۱۳۹۴ حاصل شد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز سه شنبه ۱۹ دی اعلام کرد که رئیس‌جمهور ایالات متحده روز جمعه تصمیم خود را در خصوص توافق هسته ای با ایران، برجام، اعلام می کند.

دولت دونالد ترامپ باید تا روز ۲۳ دی تصمیم‌گیری کند که آیا قصد دارد تعلیق تحریم‌ها در چارچوب توافق اتمی با ایران را تمدید کند یا نه.

به گزارش رویترز، دیوید گلدستین، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا، اظهار داشت که دونالد ترامپ طی روز های آینده پیش از اعلام تصمیم خود با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه و جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا در کاخ سفید دیدار می کند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اضافه کرده است: ما انتظار داریم که تصمیم روز جمعه اعلام شود. رایزنی ها در خصوص این موضوع در جریان است.

توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی یعنی؛ آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان در سال ۱۳۹۴ حاصل شد و براساس مصوبه کنگره، رئیس‌جمهور آمریکا می بایست هر ۹۰ روز یک‌بار درباره اجرای تعهدات ایران در برجام، به کنگره گزارش دهد. با سر رسیدن ضرب‌الاجل پیشین در مهرماه، دونالد ترامپ از تأیید اقدامات ایران خودداری کرد. اما از آن زمان تاکنون کنگره در این خصوص تصمیم گیری نکرده است و روز ۲۲ دی‌ماه بار دیگر این مهلت ۹۰ روزه به پایان می‌رسد.

موافقان این توافق که کشورهای اروپایی از مهم‌ترین آنها هستند معتقدند که نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران مانع از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای خواهد شد. این در حالی است که دونالد ترامپ در یکسال اخیر از منتقدان اصلی برجام بوده و آن را «بدترین توافق» خوانده است.

دونالد ترامپ در جریان اعتراضات اخیر در ایران بار دیگر برجام را زیر سؤال برد و تصریح کرد پولی که از این توافق عاید جمهوری اسلامی شده است، به جای هزینه برای مردم ایران صرف «ماجراجویی» آن در منطقه خاورمیانه شده است.

در آستانه اعلام نظر دولت آمریکا در مورد تعلیق تحریم‌های ایران، عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران، به جامعه جهانی هشدار داده تا خود را برای خروج احتمالی آمریکا از این توافق آماده کند.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG