لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

نگرانی شدید رئیس ستاد ارتش آمریکا از آزمایش موشک مافوق صوت چین


ژنرال مارک میلی
ژنرال مارک میلی

ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز پنجشنبه ششم آبان آزمایش سامانه های تسلیحاتی مافوق صوت توسط چین را « بسیار نگران کننده » و آن را با اعزام «اسپوتنیک» اولین ماهواره اتحاد شوروی به جو زمین در سال۱۹۵۷ مقایسه کرد که نقطه آغاز رقابت فضایی بین دو ابرقدرت در دوران جنگ سرد بود.

ژنرال میلی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بلومبرگ گفت:«آنچه که شاهد آن بوده‌ایم یک رویداد مهم در آزمایش سامانه‌های تسلیحاتی مافوق صوت است. مطمئن نیستم آنطور که برخی از رسانه ها گفته اند مقطعی نظیر ارسال اسپوتنیک به فضا باشد ولی به نظرم بسیار شبیه آن رویداد است.»

او افزود:«یک رویداد مهمی در فناوری تسلیحاتی است و ما به دقت آن را زیر نظر داریم.»

سخنان ژنرال میلی اولین مورد از تایید اين آزمایش از سوی مقامات دفاعی ارشد آمریکاست.

روزنامه فایننشال تایمز اولین بار روز ۱۶ اکتبر ( ۲۴ مهر ) خبر انجام این آزمایش را منتشر کرد ولی مقامات آمریکا تاکنون حاضر نشدند در این مورد اظهار نظر کنند.

فایننشال تایمز در گزارش خود گفت انجام این آزمایش در ماه اوت آمریکا را غافلگیر کرده است.

این روزنامه افزود که موشک مافوق صوت چین با سرعتی بیش از پنج برابر سرعت صوت و در ارتفاعی بسیار پایین مدار زمین را دور زده ولی در نشانه گیری هدف خود بیش از ۳۰ کیلومتر خطا کرده است.

دولت چین گزارش روزنامه فایننشال تایمز را تکذیب کرد و گفت موضوع آزمایش ماه اوت یک فضاپیمای چند پروازه بوده است.

کارشناسان امور دفاعی می‌گویند موشک‌های مافوق صوت به دلیل قابلیت پرواز در ارتفاع پایین، قابلیت بیشتر برای مانور و گریز از سامانه‌های ردگیری موشک‌ها پیشرفته‌ترین فناوری موشکی قلمداد می‌شوند. آنها به دلیل چنین قابلیت‌هایی و به خصوص اگر به کلاهک‌های اتمی مجهز شوند بسیار خطرناک هستند.

آمریکا، روسیه، چین و کره شمالی سامانه‌های تسلیحاتی مافوق صوت را آزمایش کرده و چندین کشور دیگر در حال تولید این نوع تسلیحات هستند.

چین در سال ۲۰۱۹ خبر تولید موشک میان برد مافوق صوت را اعلام کرد که برد آن حدود دو هزار کیلومتر و قادر به حمل کلاهک اتمی است.

موشکی که روزنامه فایننشال تایمز در گزارش خود به آن پرداخته سامانه تسلیحاتی متفاوتی است. از قرار معلوم برد آن بسیار طولانی‌تر است و پس از طی مسیر خود در مدار زمین می‌تواند به جو بازگردد و به هدف مورد نظر حمله کند.

ژنرال میلی در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ به دلیل ملاحظات امنیتی به جزییات فنی این موشک اشاره نکرد. او افزود که آمریکا نیز در حال توسعه سامانه‌های مافوق صوت است که به دلیل برد طولانی، قابلیت مانور و گریز از سامانه‌های دفاع ضد موشکی، کارایی بسیار بالایی دارند.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی مربوط به مصاحبه رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت هدف ژنرال میلی از این سخنان تشریح نگرانی‌های ناشی از نوسازی تسلیحاتی چین بوده است. او افزود:«چین به تقویت توان نظامی خود که عامل اصلی بی ثباتی در آسیای شرقی است ادامه می دهد و ژنرال میلی دقیقا همین نگرانی ها را یادآوری کرد.»

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز حاضر نشد در مورد مختصات دقیق سامانه های مافوق صوت چین و یا مصاحبه ژنرال میلی اظهار نظر کند. او فقط تاکید کرد که این نوع تسلیحات پیشرفته و سایر موارد از قدرت نمایی نظامی چین دقیقا همان دلایلی است که دولت جو بایدن به وضعیت ژئوپلیتیک در منطقه اقیانوس آرام و اقیانوس هند توجه ویژه ای دارد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد پیشرفت های این کشور در عرصه فناوری تسلیحاتی مافوق صوت بدون ورود به جزییات گفت:«پیشرفت های ایالات متحده قابل ملاحظه بوده و ما مصمم هستیم قابلیت های خود را در این عرصه افزایش دهیم.»

با استفاده از خبرگزاری بلومبرگ، ش.ر

XS
SM
MD
LG