لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

وزیر دفاع آمریکا بر تعامل دیپلماتیک با ایران تاکید کرد


مارک اسپر می‌گوید، عملیات نظامی آمریکا در حفاظت از کشتی‌ها در منطقه خلیج فارس به آرامش منطقه کمک کرده است.
مارک اسپر می‌گوید، عملیات نظامی آمریکا در حفاظت از کشتی‌ها در منطقه خلیج فارس به آرامش منطقه کمک کرده است.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه ششم شهریور در راستای کاهش تنش در منطقه خلیج فارس، خواستار تعامل دیپلماتیک با ایران شد.

وزیر دفاع آمریکا در نخستین کنفرانس خبری رسمی خود و در پاسخ به پرسشی در خصوص پایان یافتن بحران در منطقه خلیج فارس گفت: ما به دنبال درگیری با ایران نیستیم. ما خواهان تعامل دیپلماتیک با ایران هستیم.

مارک اسپر تصریح کرد: رئیس جمهوری یکبار دیگر تمایل خود برای دیدار با رهبران ایران اعلام کرده است.

وزیر دفاع در ادامه اظهار داشت: ما امیدواریم که ایرانی ها دیدار و مذاکره را بپذیرند و برای حل این مسایل به ما کمک کنند.

در جریان برگزاری نشست گروه هفت، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تلاش‌هایی برای زمینه ملاقات رهبران ایران و آمریکا انجام داد.

دونالد ترامپ روز یکشنبه در یک نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی‌اش گفت که اگر شرایط ملاقات با حسن روحانی فراهم شود، آماده انجام این دیدار است.

وی در این زمینه شرایطی مطرح کرد و افزود: ما نمی‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای و موشک‌های بالستیک داشته باشد و دوره توافق باید طولانی‌تر باشد.

حسن روحانی روز سه‌شنبه در واکنش گفت اگر رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد با او عکس بگیرد، اول باید تحریم‌های ایران را لغو کند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اخیرا گفته است که خواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای گفت‌گو با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، درباره برنامه هسته‌ای تهران «به معنای نرم شدن سیاست سختگیرانه واشینگتن علیه جمهوری اسلامی نیست»

عملیات حفاظت از کشتی‌ها در خليج فارس

وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از این کنفرانس خبری از آغاز «عملیات سنتینل» (گذربان) برای مقابله با «اقدامات مخرب ایران» و حفاظت از کشتی ها در خلیج فارس و آبهای منطقه با حضور بریتانیا، استرالیا، و بحرین خبر داده است.

مارک اسپر همچنین گفته است که به زودی کشورهای دیگری به این عملیات خواهند پیوست. وی تاکید کرد که این عملیات به آرامش منطقه کمک کرده است.

وزیر دفاع تصریح کرد: فکر می‌کنم رفتار بد و تحریک آمیز، دیگر از بین رفته است.

وی تاکید کرد که عملیات نظامی آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی در منطقه برای جلوگیری از بروز رویدادهای غیر منتظره‌ای بود می‌توانستند موانعی بر سر راه دپیلماسی ایجاد کنند.

مارک اسپر با اشاره به این که « می خواهیم با ایران در مورد مسیر دیپلماتیک پیش رو صحبت کنیم»، اضافه کرده است: هنوز مطمئن نیستم که بگویم از بحران گذر کرده‌ایم. اما تاکنون (نتیجه) خوب بوده است.

به دنبال حملات به کشتی های تجاری و نفتکش ها در خلیج فارس و دریای عمان و همچنین در پی اقدام ماه گذشته ایران در توقیف نفتکشی با پرچم بریتانیا در آب‌های منطقه، آمریکا طرح تشکیل ائتلاف برای رفت‌وآمد امن کشتی‌ها در خلیج فارس و آبراه هرمز را مطرح کرد.

با استفاده از فاکس نیوز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG