لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

نمایندگان دولت ایالات متحده در سفر به ونزوئلا موفق به آزادی زندانیان آمریکایی نشدند


 پنج مدیر ارشد شرکت «سیتگو پترولیوم»، بخشی از شرکت دولتی نفت ونزوئلا که دفتر آن در آمریکاست، در زندان‌های ونزوئلا هستند
پنج مدیر ارشد شرکت «سیتگو پترولیوم»، بخشی از شرکت دولتی نفت ونزوئلا که دفتر آن در آمریکاست، در زندان‌های ونزوئلا هستند

یک هیئت آمریکایی که برای مذاکره درباره آزادی زندانیان این کشور در ونزوئلا به کاراکاس سفر کرده بود، نتوانست تضمینی دراین‌باره بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت هدف از سفر این هیئت به ریاست راجر کارستنز گفتگو با مقامات ونزوئلا در مورد ایمنی و سلامت شهروندان آمریکایی بود که غیرقانونی زندانی شده‌اند.

او افزود که آقای کارستنز با زندانیان دیدار و سلامت و شرایط نگهداری آنها را بررسی کرده است.

منابع مطلع از سفر هیئت آمریکایی گفتند یکی دیگر از اهداف مذاکرات با مقامات ونزوئلا تشویق آنها به از سرگیری گفت‌وگو با مخالفان دولت بوده است.

گزارش‌ها حاکی است که حداقل هشت شهروند آمریکا از جمله پنج مدیر ارشد شرکت «سیتگو پترولیوم»، بخشی از شرکت دولتی نفت ونزوئلا که دفتر آن در آمریکاست، در زندان‌های ونزوئلا هستند.

هر چند هیئت آمریکایی در آزادی شهروندان این کشور موفق نبود ولی سفر این هیات به ونزوئلا نشانه‌ای از تماس محدود بین واشنگتن و کاراکاس تلقی می‌شود. تماس‌ها بین دو طرف پس از سال‌ها تنش و خصومت و همزمان با بحران انرژی تحت تاثیر جنگ در اوکراین افزایش یافته است.

مقامات آمریکایی می‌گویند در این سفر موضوع صادرات نفت ونزوئلا که از سال ۲۰۱۹ مورد تحریم قرار گرفته مطرح نشده است.

هیئت آمریکایی با خوان گوایدو، یکی از رهبران مخالف دولت ونزوئلا که در سال ۲۰۱۹ از سوی واشینگتن و متحدانش به عنوان رییس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته شد، دیدار کرد.

در ماه مارس نیز یک هیئت آمریکایی در سفر به کاراکاس با نیکلاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا دیدار کرد و یکی از موضوعات گفت‌وگوها احتمال کاهش تحریم‌های آمریکا بود. در پی آن دیدار دولت ونزوئلا دو زندانی آمریکایی را آزاد کرد و وعده داد به زودی مذاکرات با مخالفان را در مکزیک آغاز خواهد کرد ولی تاکنون تاریخ مشخصی برای شروع مذاکرات تعیین نکرده است.

نمایندگان جمهوری‌خواه و تعدادی از نمایندگان دمکرات در کنگره آمریکا از سیاست دولت بایدن در قبال ونزوئلا انتقاد کرده و آن را آشتی‌جويانه می‌دانند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG