لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

مترجم ارتش آمریکا به جرم جاسوسی برای حزب‌الله لبنان به ۲۳ سال حبس محکوم شد


حزب‌الله لبنان از طریق جاسوس خود در ارتش آمریکا به دنبال اطلاعات حلقه مرتبط با عملیات کشته شدن سلیمانی بوده است
حزب‌الله لبنان از طریق جاسوس خود در ارتش آمریکا به دنبال اطلاعات حلقه مرتبط با عملیات کشته شدن سلیمانی بوده است

مریم طه (طاها) تامپسون، مترجم ارتش آمریکا در عراق، که با اتهام در اختیار دادن اطلاعات محرمانه ارتش آمریکا به حزب‌الله لبنان مواجه بود، روز چهارشنبه با حکم دادگاهی در آمریکا به ۲۳ سال زندان محکوم شد.

خانم تامپسون، ۶۲ ساله، متولد لبنان و شهروند آمریکا است و این اطلاعات را از طریق مردی که از سال ۲۰۱۷ با او روابط عاطفی داشت، در سال ۲۰۲۰ به حزب‌الله لبنان داده است.

بر اساس گزارش‌های منتشره، این اطلاعات محرمانه مربوط به نظامیان ارشد آمریکاییِ مرتبط با طرح کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، بوده است.

نام شهروند لبنانی مرتبط با حزب‌الله که رابط انتقال اطلاعات به این سازمان بوده، به دلایل امنیتی، هنوز اعلام نشده است، اما رسانه‌های منطقه نوشته‌اند شهروند لبنانی یادشده یک مرد متنفذ و مرفه است که رابطه خوبی با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، دارد و برادرزاده او نیز در وزارت کشور لبنان شاغل بوده است.

خانم تامپسون پیش از این گفته بود که از شغل برادرزاده شهروند لبنانی یادشده آگاهی داشته است، اما رابطه او با آن مرد لبنانی، با هدف ازدواج، پس از آشنایی چند ساله از طریق اینترنت بوده و آن‌ها هرگز یکدیگر را ملاقات نکردند.

وی همچنین گفته بود که احساس می‎‌کرد اگر اسامی آن ده نظامی آمریکایی را نمی‌گفت، «قول آن مرد برای ازدواج باطل می‌شد».

یک مقام وزارت دادگستری آمریکا با اشاره به حکم صادره برای خانم تامپسون گفته است که او از این که با کار خودش نیروهای آمریکایی را در معرض خطر قرار می‌دهد، آگاهی داشت و رفتار او را «خیانت» خواند.

خانم تامپسون در دادگاه گفت با توجه به اینکه «دنبال عشق» بوده فراموش کرده است که چه مسئولیتی دارد و تاکید کرد که قصد آسیب زدن به سربازان آمریکایی و امنیت ملی را نداشته است.

مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا همچنین می‌گویند پس از عملیات منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی، طرف لبنانی از خانم تامپسون خواسته است که اسامی افرادی که به اجرای این عملیات کمک کرده‌اند را به او بدهد.

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، خانم تامپسون که در آن زمان در اربیل عراق کار می‌کرد و مجوز دسترسی به اطلاعات فوق محرمانه را داشت، اطلاعاتی شامل نام، پیشینه و تصویر هشت منبع اطلاعاتی و همچنین اطلاعات مربوط به یک فرمانده بلندپایه نظامی و روش‌های عملیاتی دولت آمریکا را به طرف لبنانی داده است.

طرف لبنانی پس از دریافت اطلاعات، ضمن ابراز رضایت از همکاری مریم تامپسون گفته است که فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله لبنان مایل است که وقتی خانم تامپسون به لبنان سفر کرد، با او ملاقات کند.

قاسم سلیمانی در ۱۳ دی ماه سال ۹۸ هنگامی که با گروهی از شبه‌نظامیان عراقی وارد فرودگاه بغداد شد هدف پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و کشته شد.

XS
SM
MD
LG