لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

گفت‌وگوی بلینکن با وزیران خارجه سه کشور اروپایی درباره «رویکرد یکپارچه» در قبال ایران


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای نخستین بار و همتایان اروپایی خود درباره ایران صحبت کرد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای نخستین بار و همتایان اروپایی خود درباره ایران صحبت کرد.

وزرای خارجه آمریکا، فرانسه بریتانیا و آلمان روز جمعه ۱۷ بهمن در خصوص «رویکرد یکپارچه» در قبال چالش‌های برنامه هسته‌ای ایران و نگرانی‌های امنیتی در منطقه رایزنی کردند.

این نخستین مذاکره وزیر امور خارجه آمریکا در دولت جو بایدن با همتایان اروپایی درباره ایران است.

جو بایدن برخلاف دولت دونالد ترامپ گفته است درباره توافق هسته‌ای موسوم به برجام با کشورهای متحد اروپایی مذاکره می‌کند. دولت آمریکا در سال ۲۰۱۷ از این توافق خارج شد و تحریم های گسترده‌ای علیه ایران اعمال کرد. اما سه کشور اروپایی کوشیدند تا این توافق با ایران را حفظ کنند.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در توییتی نوشته است، با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان و دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا درباره ایران و چگونگی برخورد مشترک با چالش‌های برنامه هسته‌ای و نگرانی‌های منطقه‌ای گفت‌وگویی عمیق داشتیم.

دومینیک راب هم در توییتی نوشته است، سه کشور اروپایی و خارجه آمریکا در خصوص رویکرد یکپارچه در قبال نگرانی‌های مشترک درباره ایران رایزنی کردند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، این نشست تازه‌ترین اقدام دولت جو بایدن برای بررسی چگونگی احیا توافق هسته‌ای برجام است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا حاضر نشد در خصوص این نشست ابراز نظر کند، اما گفت، واشینگتن می‌خواهد اطمینان حاصل کند که در این مرحله با کشورهای اروپایی همکاری داشته باشد.

بر اساس توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی موسوم به برجام در سال ۱۳۹۴، ایران پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف و محدود کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن لغو یا تعلیق شود.

دولت دونالد ترامپ که به دنبال توافق گسترده‌تری با ایران بود که بتواند علاوه بر اصلاح برجام، فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را نیز در بر بگیرد، با خروج از این توافق رویکرد «فشار حداکثری» در پیش گرفت.

به رغم باقی ماندن فرانسه بریتانیا و آلمان در برجام، جمهوری اسلامی ایران طی مراحل گوناگون از تعهداتش در چارچوب این توافق عدول کرده است.

یک منبع مطلع روز جمعه پیش از برگزاری این مذاکرات به رویترز گفته بود، بعید است وزرای خارجه این چهار کشور در جریان مذاکرات مورد ایران وارد جزییات شوند چون این اولین باری است که وزیر خارجه جدید آمریکا در این مورد با همتایان اروپایی خود مذاکره می‌کند.

این مقام آمریکایی که حاضر نشد نامش در گزارش قید شود، اضافه کرده بود، هدف این مذاکرات اساسا تاکید بر همکاری واشینگتن با متحدان اروپایی و گام اول در گفت‌وگوهای مفصل‌تر پیرامون موضوعات مورد علاقه طرفین است.

به رغم این که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به بازگشت آمریکا به برجام ابراز تمایل کرده است، اما چگونگی بازگشت ایالات متحده به این توافق و همچنین اجرای تعهدات برجامی ایران به یک مساله مناقشه برانگیز تبدیل شده است.

دولت آمریکا می‌گوید ایران به اجرای کامل برجام متعهد نیست و برای احیای برجام باید به تعهدات هسته‌ای خود طبق توافق بازگردد.

دولت ایران در مقابل اعلام کرده است که آمریکا باید پیش از بازگشت برجام، تحریم‌ها علیه این کشور را کند.

با استفاده از توییتر، رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG