لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

از بین رفتن بیش از ۲۰ میلیون فرصت شغلی در آمریکا طی ماه آوریل


شهر نیویورک
شهر نیویورک

طی ماه آوریل به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا و تعطیل شدن بسیاری از موسسات، کارخانه ها، مدارس و ساخت و ساز ۲۰.۲ میلیون فرصت شغلی در این کشور از بین رفت.

گزارش موسسه داده‌های کارگزینی و مالیاتی «ای دی پی» که روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت منتشر شد ابعاد فاجعه بار بیکاری در بزرگترین اقتصاد جهان را نشان می دهد.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد موسسه مشاوره مالی مودی آنالیتیکس به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، روند بیکارسازی در ماه مه ادامه خواهد یافت و احتمالا در ماه‌های بعدی شاهد احیای آهسته اشتغال خواهیم بود.

او افزود:«این رقم بیکارسازی یک رکورد جدید است. خبر خوب این است که اکنون در نقطه اوج بیکارسازی هستیم.»

باوجودیکه مارک زندی پیش بینی می‌کند که همزمان با کاهش سختگیری‌ها و احیا فعالیت‌های اقتصادی ممکن است در ماه ژوئن اشتغال و استخدام تا حدی احیا شود ولی هشدار می دهد که احیا تمام فرصت‌های شغلی از بین رفته طی ماه آوریل روند کندی خواهد بود و احتمالا چند سال طول خواهد کشید.

گزارش بخش خصوصی در مورد رقم بیکاری دو روز قبل از انتشار گزارش ماهانه اداره کار آمریکا منتشر شده است.

کارشناسان معتقدند که در گزارش اداره کار مشخص خواهد شد که بیکاری در آمریکا اکنون به رقم باور نکردنی ۱۶ درصد رسیده است در صورتیکه در ماه مارس و قبل از بحران کرونا حدود ۴.۴ درصد بود.

طبق گزارش موسسه‌ای دی پی در بخش تفریحی، هتل و رستوران‌های آمریکا حدود ۸.۶ میلیون نفر بیکار شده اند و در بخش تجارت، حمل و نقل و انرژی نیز ۳.۴ میلیون نفر کار خود را از دست داده اند.

رقم بیکارسازی در بخش ساخت و ساز حدود ۲.۵ میلیون نفر و در صنایع تولیدی و کارخانجات نیز ۱.۷ میلیون نفر بوده است.

بخش خدمات بهداشتی نیز حدود یک میلیون نفر را بیکار کرده ولی در بخش آموزش از جمله دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها رقم بیکاری بسیار ناچیز بوده هر چند ممکن است در ماههای آینده این بخش نیز شاهد بیکارسازی گسترده‌ای باشد.

بیش از نیمی از بیکاری‌های ماه آوریل مربوط به موسسات متوسط و کوچک است که کمتر از ۵۰۰ کارگر و کارمند دارند و رقم بیکارسازی در موسسات بزرگ حدود ۸.۹ میلیون نفر بوده است.

نظرسنجی خبرگزاری آسوشیتدپرس و یک موسسه نظرسنجی عمومی نشان می دهد حدود ۸۰ درصد از افرادی که اخیرا بیکار شده اند معتقدند یا حدس می زنند که به شغل قبلی خود بازخواهند گشت.

XS
SM
MD
LG