لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

ايمی کلوبوچار به نفع جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی کنار رفت


ایمی کلوبوچار به نفع جو بایدن کنار رفت
ایمی کلوبوچار به نفع جو بایدن کنار رفت

ايمی کلوبوچار، سناتور ايالت مينه‌سوتا، روز دوشنبه، ۱۲ اسفند، ضمن اعلام کناره‌گيری خود از رقابت بر سر نامزدی حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، از جو بایدن اعلام حمایت کرد.

او گفت برای متحد کردن ميانه‌روهای اين حزب قصد دارد از نامزدی جو بايدن، معاون سابق رئيس جمهور در دوره باراک اوباما، حمايت کند.

او غروب دوشنبه برای شرکت در اجتماع انتخاباتی جو بايدن و اعلام حمايت از او به شهر دالاس رفته بود.

خانم کلوبوچار سومين نامزدی است که طی دو روز گذشته از اين رقابت‌ها کناره‌گيری می‌کند.

تام استاير عصر شنبه و پيت بوتجیج يک‌شنبه شب انصراف خود را اعلام کردند.

کناره‌گيری آنها نشاندهنده تلاش جناح ميانه‌رو حزب دموکرات برای دفاع از نامزدی جو بايدن در برابر برنی سندرز، سناتور ايالت ورمونت است که گرايش چپ و پيشروی حزب را نمايندگی می‌کند.

خانم کلوبوچار به نسبت برخی از نامزدهای شناخته شده تر که منابع مالی بهتری داشتند تا چندی پيش در اين رقابت‌ها موقعيت نسبتا خوبی داشت. او در رای‌گيری ايالت نيوهمپشر در مقام سوم قرار گرفت ولی در ساير نقاط آمريکا از حمايت چندانی برخوردار نبود.

او که سه دوره از ايالت مينه‌سوتا برای مجلس سنا انتخاب شده می‌گفت در اجرای وعده‌هايش در کنگره سابقه خوبی دارد و پيروزی او حتی در مناطقی از اين ايالت که طرفدار جمهوری‌خواهان هستند به او کمک خواهد کرد تا در ايالت‌هايی مثل ويسکانسين و ميشيگان که معمولا طرفدار دموکرات‌ها هستند ولی در سال ۲۰۱۶ به دونالد ترامپ رای دادند پيروز شود.

او اميدوار بود حمايت رای‌دهندگان ميانه‌رو حزب دموکرات را جلب کند، ولی پيوستن جو بايدن به صف نامزدان در ماه آوريل اين کار را دشوار کرد.

درعين حال موفقيت نسبی پيت بوتجیج، يک ميانه‌رو ديگر از ايالت های مرکزی آمريکا در هفته های اخير موقعيت خانم کلوبوچار را تحت‌الشعاع قرار داد. پيت بوتجیج روز يک‌شنبه گذشته کناره‌گيری کرد و تاکنون از هيچ نامزد ديگری حمايت نکرده است.

خانم کلوبوچار به نسبت بسياری از نامزدهای ديگر ناشناخته بود. او در خارج از ايالت مينه‌سوتا به دليل طرح سوالات دشوارش از برت کاوانا، نامزد پيشنهادی دونالد ترامپ برای عضويت در ديوان عالی آمریکا، در جلسه بررسی نامزدی او در کميته قضايی مجلس سنا شناخته می شد.

ايمی کلوبوچار در کارزار تبليغاتی خود بر عملکردش در مجلس سنا تاکيد می‌کرد. او پيشنهاددهنده بيش از صد لايحه بوده که در اين مجلس به تصويب رسيده است.

او درعين حال نامزدهای ليبرال‌تر و پيشرو مثل سناتور اليزابت وارن و سناتور برنی سندرز را مورد انتقاد قرار داده و می گفت آنها وعده هايی می دهند که قابل اجرا نيست.

روزنامه نيويورک تايمز و «کواد سيتی» يکی از پرتيراژترين روزنامه های ايالت آيووا در ماه ژانويه از او حمايت کردند. با وجود آن که کارزار او به خصوص در هفته های اخير تضعيف شده بود روزنامه های «هيوستون گلوب» و «سياتل تايمز» و رهبران اتحاديه های کارگری نيوهمپشر نيز حمايت خود از او را اعلام کردند.

XS
SM
MD
LG