لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

تعطیلی موقت سفارت آمریکا در آنکارا به‌دلیل «تهدید امنیتی»


ورودی سفارت آمریکا در آنکارا
ورودی سفارت آمریکا در آنکارا

سفارت آمریکا در آنکارا اعلام کرده این مرکز در روز دوشنبه ۱۴ اسفند، به‌دلیل «تهدید امنیتی»، به‌طور موقت تعطیل خواهد بود.

سفارت ایالات متحده در ترکیه توضیحی در مورد ماهیت آن‌چه «تهدید امنیتی» نامیده، نداده‌است. ساختمان سفارت‌خانه در کاواکلیدره، منطقه چانکایا واقع است، که محل حضور عمده سفارت‌خانه و شماری از نهادهای دولتی‌ست.

در بهمن ماه سال ۱۳۹۱ در جریان حمله انتحاری به سفارت آمریکا در آنکارا، یکی از ماموران حفاظت سفارتخانه، و فرد مهاجم، کشته شدند.

دولت ترکیه در آن زمان گفته بود‌ بمب‌گذاری، از سوی «جبهه انقلابی آزادی‌بخش خلق» صورت گرفته که گروهی ضد آمريکا و ضد ناتو است و نامش در فهرست گروه‌های تروريستی ایالات متحده قرار دارد.

سفارت آمریکا در بیانیه‌ای که روز یک‌شنبه منتشر کرده از شهروندان ایالات متحده در ترکیه، خواسته از حضور در مناطق شلوغ و توریستی دوری کرده و تلاش کنند نزدیک ساختمان سفارت نشوند.

این سفارت‌خانه افزوده است که زمان بازگشایی دوباره این مرکز در اطلاعیه دیگری اعلام خواهد شد.

روابط ترکیه و آمریکا چندی‌ست که دچار تنش‌هایی شده‌است؛ علاوه بر عملیات ارتش ترکیه علیه شبه‌نظامیان کـرد مورد حمایت واشینگتن، اتهام‌های دستگاه قضائی آمریکا علیه مقام‌ها و مدیران بانکی ترکیه و یا نادیده‌گرفتن درخواست آنکارا برای استرداد فتح‌الله گولن، بر ابعاد تنش‌ها افزوده است.

در مهر ماه گذشته و پس از بازداشت یکی از کارکنان محلی کنسولگری ایالات متحده در استانبول به اتهام‌ «جاسوسی»، واشینگتن و آنکارا بررسی و صدور روادید برای شهروندان دیگری را معلق و محدود کردند. این محدودیت‌ها در دی ماه برچیده شدند.

با استفاده از رویترز و خبرگزاری فرانسه|ت.ت
XS
SM
MD
LG