لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

ابراز اطمینان مقام انرژی آمریکا از افزایش تولید نفت اعضای عربی اوپک


طی ماه‌های گذشته قیمت نفت حتی به ۱۳۹ دلار نیز اوج گرفت و هم‌اکنون قیمت نفت شاخص برنت حدود ۱۰۲ دلار است.
طی ماه‌های گذشته قیمت نفت حتی به ۱۳۹ دلار نیز اوج گرفت و هم‌اکنون قیمت نفت شاخص برنت حدود ۱۰۲ دلار است.

در پی دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، مشاور ارشد وزارت خارجه این کشور در زمینه انرژی ابراز اطمینان کرد این کشورها تولید نفت خود را افزایش خواهند داد.

آموس هوکستین مشاور روز یکشنبه ۲۶ تیرماه به شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گفت: «از آنچه در این سفر شنیدیم، من اطمینان کامل دارم که اقدامات بیشتری در هفته‌های آینده (از سوی کشورهای عرب تولیدکننده نفت) خواهیم دید».

او اضافه کرد که تولیدکننده‌های عمده نفت، ظرفیت اضافی برای تولید دارند.

آقای هوکستین نگفت کدام کشور عربی و به چه میزان افزایش تولید نفت خواهد داشت اما تصریح کرد «تنها عربستان نیست. ما با دیگر اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) دیدار کردیم. کاری با میزان ظرفیت مازاد تولید عربستان، امارات و کویت ندارم، اما چنین ظرفیتی وجود دارد و جا برای افزایش تولید نفت هست».

شورای همکاری خلیج فارس که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ۲۵ تیرماه با سران آنها به همراه رهبران عراق، مصر و اردن در ریاض دیدار داشت، شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، امارات و عربستان است.

عربستان همواره اعلام کرده که ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون بشکه نفت را دارد، اما وزیر خارجه این کشور بعد از دیدار آقای بایدن از عربستان گفت که مذاکره‌ای درباره افزایش تولید نفت نشده است.

آمارهای اوپک نشان می‌دهد که عربستان در ماه گذشته ۱۰.۶ میلیون بشکه در روز تولید نفت داشته که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۵ میلیون بشکه رشد داشته است.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه در سال ۲۰۲۰ و با سقوط قیمت نفت به خاطر افت تقاضای جهانی در سایه قرنطینه‌های گسترده کرونایی، متعهد به کاهش روزانه ۹.۷ میلیون بشکه تولید نفت شدند و از سال گذشته به تدریج تولید خود را افزایش دادند.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید سال گذشته با رشد تقاضای جهانی نفت، کسری نفت در جهان اتفاق افتاد و روزانه ۱.۷ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک کشورهای صنعتی برای ایجاد توازن راهی بازار شد.

امسال تقاضای جهانی نفت به دوران پیش از کرونا رسیده، اما اوپک و کشورهای هم‌پیمان هنوز در توقف پیمان کاهش تولید نفت مردد هستند.

با تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه به خاطر تهاجم نظامی به اوکراین، تولید و صادرات نفت این کشور نیز کاهش یافته و طی ماه‌های گذشته قیمت نفت حتی به ۱۳۹ دلار نیز اوج گرفت. هم‌اکنون قیمت نفت شاخص برنت حدود ۱۰۲ دلار است.

ماه گذشته قیمت هر گالن بنزین در آمریکا به رکورد تاریخی پنج دلار رسید و در سایه آن، نرخ تورم به بالاترین میزان طی ۴۰ سال گذشته رسید؛ موضوعی که رویترز می‌گوید به محبوبیت جو بایدن در نظرسنجی‌ها نیز آسیب رسانده است.

هم‌اکنون قیمت بنزین در آمریکا به زیر پنج دلار در هر گالن کاهش یافته و آقای هوکشتاین می‌گوید انتظار می‌رود قیمت بنزین باز هم کاهش یابد و به حدود چهار دلار برسد.

متوسط قیمت هر گالن بنزین در آمریکا طی سال گذشته ۳.۱ دلار بود.

هنوز گزارش صریحی از مقامات آمریکایی یا عربی درباره تضمین رشد تولید نفت کشورهای عرب خلیج فارس منتشر نشده است، اما عربستان قبلا در واکنش به درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت گفته بود که اگر بازارها دچار بحران شوند، برای ایجاد توازن در بازارها اقدام خواهد کرد.

همچنین قرار است سوم اوت، حدود دو هفته دیگر جلاس اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه برگزار شود.

وزیر خارجه عربستان گفته است در این اجلاس وضعیت بازارهای جهانی نفت مذاکره خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اوپک، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، رادیو فردا؛ د.خ./م.ا.
XS
SM
MD
LG