لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

«رایزنی» رابرت مالی با مقام‌های سه کشور اروپایی درباره برجام


رابرت مالی
رابرت مالی

دو منبع مطلع به رویترز گفته‌اند، رابرت مالی، نماینده جدید آمریکا در امور ایران روز جمعه ۱۰ بهمن با مقام‌های سه کشور اروپایی در خصوص توافق هسته‌ای موسوم به برجام گفت وگو کرده است.

یک دیپلمات اروپایی گفته است که رابرت مالی با مدیران سیاسی وزارت خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان گفت‌وگو کرده است.

این دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده اضافه کرده است که گفت‌وگوها در راستای جمع بند‌ی‌ها درباره توافق برجام و ارزیابی دیدگا‌ه‌های این کشورها نسبت به این موضوع بود.

یک منبع دیگر نیز با تایید این گفت‌وگو ها از بیان جزئیات در این خصوص خودداری کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا هنوز در خصوص این مذاکرات بیانیه‌ای منتشر نکرده است.

دولت جو بایدن روز جمعه اعلام کرد که رابرت مالی، یکی از اعضای اصلی تیم باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا در جریان توافق قدرت‌های جهانی با ایران در سال ۲۰۱۵ ، را به عنوان نماینده ویژه در امور ایران منصوب کرده است.

در دولت دونالد ترامپ ابتدا بریان هوک و سپس الیوت آبرامز ، دیپلمات محافظه کار، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بودند.

طی روزهای اخیر به دنبال گمان زنی در خصوص انتصاب رابرت مالی، شماری از جمهوریخواهان در کنگره و طرفداران سیاست سختگیرانه در قبال جمهوری اسلامی ایران از این اقدام به شدت انتقاد کرده و از دولت جدید آمریکا خواسته بودند وی را به این سمت منصوب نکند.

اما به رغم این درخواست‌ها، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در کنفرانس خبری خود انتصاب رابرت مالی را تایید کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در خصوص انتصاب رابرت ملی در بیانیه‌ای گفت است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حال تشکیل یک تیم از کارشناسان مجرب و متخصص با دیدگاه‌های مختلف است که رابرت مالی هدایت این تیم را به عهده خواهد داشت.

در همین حال، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن در همین روز گفت که اولویت «فوری و حیاتی» دولت جدید آمریکا رسیدگی به «بحران تنش‌افزای برنامه هسته‌ای» ایران است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص رویکرد واشینگتن در قبال برجام گفته است، در صورتی که ایران تعهدات خود در چارچوب این توافق را اجرا کند، آنگاه ایالات متحده نیز به این توافق باز خواهد گشت.

اما مقام‌های ایران می‌گویند، این آمریکا است که می‌بایست ابتدا تعهدات خود در چارچوب برجام را اجرا کرده و تحریم ها را لغو کند تا تهران نیز تعهداتش را دوباره اجرا کند.

در حالی رابرت مالی با مقام‌های سه کشور اروپایی رایزنی کرده است که هنوز سازوکاری برای حل اختلاف ایران و آمریکا بر سر بازگشت به برجام ارائه نشده است.

از سوی دیگر، به رغم تداوم اختلاف ایران و آمریکا بر سر چگونگی بازگشت به برجام، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه روز جمعه گفت که هر مذاکره جدیدی با ایران درباره برجام «بسیار سختگیرانه» خواهد بود و در این مذاکرات باید عربستان نیز دخیل باشد.

دو هفته پیش مقام های سیاسی وزارت خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان برای مذاکره درباره برجام به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سفر کرده بودند تا در خصوص مشارکت‌ها این کشورها در مذاکرات برجام رایزنی کنند.

بر اساس توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی موسوم به برجام در سال ۱۳۹۴، ایران پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن لغو یا تعلیق شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از برجام، خواستار توافق گسترده‌تری با ایران بود که بتواند علاوه بر اصلاح این توافق، فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را نیز در بر بگیرد.

در همین راستا، دولت دونالد ترامپ برای آوردن ایران به پای میز مذاکره از سال ۲۰۱۷ با سیاست«فشار حداکثری» تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران اعمال کرده است.

در مقابل جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با دولت ترامپ خودداری کرد و در واکنش به تحریم های آمریکا از نیمه اردیبهشت ۹۸، همزمان با سالگرد خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، طی مراحل گوناگون از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG