لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

نگرانی اسرائیل از طرح آمریکا «برای خارج کردن نیروهایش» از شبه‌جزیره سینا


مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا
مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز پنج‌شنبه از برنامه مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، برای خارج کردن نظامیان کشورش از شبه جزیره سینا در شمال مصر خبر داد. این طرح نگرانی اسرائیل را در پی داشته است.

در شرایطی که نیروهای داعش در دوره اخیر عملیات بیشتری در صحرای سینا علیه نظامیان ارتش مصر انجام داده‌ و تسلط بر این منطقه را هدف خود اعلام کرده‌اند، به گزارش این روزنامه آمریکایی و رسانه‌های اسرائیل، طرح آمریکا در خروج نیروهایش از این بخش مصر، وزارت خارجه آمریکا و همچنین اسرائیل را نگران کرده است.

وال استریت جورنال روز پنج‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت، نوشت که این مخالفت، ناشی از نگرانی از مسلط شدن داعش بر سراسر سینا، در همجواری اسرائیل، است.

به نوشته وال استریت جورنال، مارک اسپر از پنتاگون خواسته است برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، طرح خروج نظامیان آمریکایی از نیروهای دیدبانی صلح را به او ارائه کنند و خود نیز حامی آن است.

مقامات وزارت دفاع آمریکا با تایید این گزارش گفته‌اند، این طرح بخشی از بازنگری در نحوه آرایش نظامی نیروهای آمریکا در جهان است.

به نوشته وال استریت جورنال، نظامیان آمریکا بخشی از سپاهیان حافظ صلح در سینا هستند که ۴۱ سال پیش برای نظارت بر اجرای پیمان صلح کمپ دیوید میان اسرائیل و مصر برپا شد. توافق صلح دو کشور با میانجی‌گری آمریکا به دست آمده بود.

در حال حاضر ۴۰۰ سرباز آمریکایی به عنوان بخشی از ۱۱۵۶ نظامی از ۱۳ کشور در نیروهای چند ملیتی در این منطقه مستقر هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از زمان کارزار انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری گفته بود که نظامیان کشورش را از خاورمیانه بیرون خواهد برد.

به نوشته وال استریت جورنال، مارک اسپر معتقد است که استقرار نظامیان کشورش در شبه جزیره سینا، ارزش هزینه آن یا به خطر انداختن جان سربازان آمریکایی در این منطقه را ندارد.

همزمان آقای اسپر روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت که با ژنرال محمد ذکی، همتای مصری خود، در خصوص «مناسبات دفاعی راهبردی و پایدار» بین دو کشور تلفنی گفت‌وگو کرده ولی ذکر نکرد که وزیر دفاع مصر به این طرح آمریکا چه واکنشی نشان داده است.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، تایید کرده که کشورش در مبارزه با داعش در سینا، با اسرائیل همکاری امنیتی دارد.

اسرائیل با نگرانی از رخنه نیروهای داعش از مرز با مصر، از آغاز فعالیت شبه‌نظامیان متحد داعش در سینا رصد در این منطقه را بیشتر کرده است.

تحرکات گروه «انصار بیت‌المقدس» که بعدا به ولایت سینا در دولت اسلامی تغییر نام داد، مدتی پیش از کشته شدن ابوبکر البغدادی، خلیفه پیشین داعش، محدود شد اما بر اساس گزارش‌ها، این نیروها با بیعت با خلیفه جدید داعش، در هفته‌های گذشته بر شمار حملات تخریبی و انفجاری در سینای افزوده و شماری از نظامیان مصری را کشته‌اند.

در آخرین مورد از این حملات در روز یازدهم اردیبهشت، ده نظامی ارتش مصر در سینا کشته و زخمی شدند. فیلم انفجار خودروی نظامیان مصر در شبکه‌های وابسته به داعش منتشر شد.

رصد عملیات داعش در منطقه نشان می‌دهد، نیروهای گروه دولت اسلامی از آغاز ماه رمضان حملات را تشدید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG