لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

آمریکا و کشورهای اروپایی: انتخابات سوریه «نه آزاد است و نه عادلانه»


تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سوریه در یکی از خیابان‌های دمشق
تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سوریه در یکی از خیابان‌های دمشق

آمریکا و چهار کشور اروپایی روز سه شنبه چهارم خرداد ضمن محکوم کردن انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه،‌ گفته‌اند این انتخابات آزاد و عادلانه نیست.

آمریکا و چهار کشور اروپایی در بیانیه مشترکی گفته‌اند، «ما وزیران خارجه فرانسه، آلمان، ایتالیا و آمریکا به صراحت اعلام كنیم كه انتخابات ریاست جمهوری سوریه در ۲۶ مه نه آزاد خواهد بود و نه عادلانه.»

در ادامه این بیانیه آمده است٬ ما تصمیم حکومت بشار اسد برای برگزاری انتخاباتی خارج از چارچوب توصیف شده در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل را محکوم می‌کنیم و از موضع‌گیری همه مردم سوریه، از جمله سازمان‌های جامعه مدنی و اپوزیسیون حکومت سوریه، که روند انتخابات نامشروع را محکوم کرده‌اند، حمایت می‌کنیم.

آمریکا و چهار کشور اروپایی گفته‌اند٬ باید انتخابات آزاد و منصفانه تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود و «به همه سوری‌ها اجازه شرکت در آن داده شود.»

آنها اضافه کرده‌اند، «بدون این عناصر، این انتخابات تقلبی» هیچ پیشرفتی در جهت حل و فصل بحران سیاسی در سوریه نخواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه روز چهارشنبه پنج خرداد برگزار خواهد شد. این چهارمین دوره ریاست جمهوری بشار اسد خواهد بود. او از سال ۲۰۰۰ تاکنون بر سوریه حکومت کرده است.

رویترز می‌گوید، در خیابان‌های دمشق تصاویر بزرگ تبلیغاتی بشار اسد و دو نامزد دیگر این انتخابات یعنی محمود مرعی و عبدالله سلوم عبدالله به چشم می‌خورد ، اما بدون تردید او در این انتخابات با مشکلی مواجه نمی‌شود و ریاست جمهوری او همانند ۱۰ سال گذشته بر این کشور که جنگ داخلی ویرانش کرده است، ادامه خواهد یافت.

در سال ۲۰۱۱ همزمان با «بهار عربی» اعتراضات مسالمت آمیز در سوریه علیه حکومت خودکامه بشار اسد به شدت سرکوب شد. این اعتراضات در نهایت به جنگ داخلی در سوریه منجر و باعث آوارگی ۱۱ میلیون نفر یعنی نیمی از جمعیت سوریه شد. صدها هزار نفر در جریان این درگیری‌ها کشته شدند.

از سال ۲۰۱۵ به دنبال دخالت و حمایت نظامی روسیه و ایران، حکومت سوریه توانست کنترل خود بر اکثر مراکز جمعیتی سوریه را دوباره به دست بگیرد. روسیه با حمایت، تسلیحاتی، نیروهای زمینی و هوایی از حکومت سوریه حمایت کرد و ایران نیز با اعزام نیروهای شبه نظامی شیعه مانند حزب الله لبنان به تداوم حکومت بشار اسد کمک کرد.

به گزارش رویترز، در انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال ۲۰۱۴ اعلام شد که میزان مشارکت واجدان شرایط در آن انتخابات ۷۳ درصد بود و بشار اسد نیز ۸۹ درصد آرا را کسب کرد.

با استفاده از رویترز و خبرگزاری فرانسه
XS
SM
MD
LG