لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

قدرت‌های غربی به ایران در مورد صدور یک قطعنامه احتمالی در شورای حکام آژانس هشدار دادند


نمایی از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
نمایی از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آمریکا و اعضای اروپایی برجام، جمهوری اسلامی را تهدید کردند که در صورت عدم همکاری «فوری و اساسی» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدام به تصویب قطعنامه شورای حکام این نهاد بین‌المللی علیه ایران خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریور از جمهوری اسلامی خواستند درباره منشا اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده خود به سوالات آژانس پاسخ دهد، وگرنه با اقدامات بیشتر، از جمله قطعنامه جدید شورای حکام مواجه خواهد شد.

با این‌ حال این کشورها اعلام نکردند ایران برای احتراز از مواجهه با قطعنامه شورای حکام تا چه زمانی فرصت همکاری دارد.

حکومت ایران حدود سه سال است که از توضیح درباره منشا ذرات اورانیوم افشا شده در سه سایت اعلام‌نشده خود طفره می‌رود و نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای خود را نیز به شدت محدود کرده است.

گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد ایران به‌رغم توافق زمستان پارسال برای همکاری بیشتر با آژانس در راستای شفاف‌سازی برنامه هسته‌ایش، اقدام چندانی انجام نداده و از اوایل تابستان امسال نیز پیشرفتی در این همکاری‌ها دیده نمی‌شود.

شورای حکام آژانس نوامبر پارسال با تصویب قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی خواست تا با این نهاد بین‌المللی در رابطه با منشا ذرات اورانیوم کشف‌شده در سه سایت اعلام‌نشده خود همکاری و شفاف‌سازی کند.

آژانس می‌گوید ایران تنها در رابطه با منشا اورانیوم افشا شده در سایت «آباده» توضیحاتی داده است.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان به همراه ۵۹ کشور دیگر، از جمله تمامی اعضای اتحادیه اروپا و بریتانیا، روز چهارشنبه از ایران خواستند با آژانس همکاری کند.

در لیست امضا کننده این بیانیه، نام ۲۲ کشور از ۳۵ عضو شورای حکام دیده می‌شود.

قدرت‌های غربی همچنین با انتشار بیانیه‌ای در روز چهارشنبه از عدم همکاری جمهوری اسلامی در طیفی از مسائل حل نشده با آژانس، عدم صدور مجوز به بازرسان این نهاد بین‌المللی برای نصب دوربین‌هایی که پارسال از سایت‌های هسته‌ای ایران برچیده شدند، همچنین ادامه غنی‌سازی در سطح ۶۰ درصدی انتقاد کردند.

خبرگزاری رویترز از قول دیپلمات‌ها می‌نویسد آمریکا از طرفی «مذاکرات محرمانه‌ای» با جمهوری اسلامی برای کاهش تنش‌ها انجام می‌دهد که شامل کاهش سرعت غنی‌سازی ۶۰ درصدی، آزادسازی منابع مسدود شده جمهوری اسلامی و تبادل زندانیان است.

آمریکا به همراه سه کشور اروپایی عضو برجام روز پنج‌شنبه تهدید کردند اگر ایران به‌صورت اساسی و فوری به مفاد قطعنامه نوامبر پارسال و چهارمین بیانیه مشترک قدرت‌های غربی عمل نکند، اقدامات بیشتری برای وادار کردن جمهوری اسلامی به همکاری با آژانس انجام خواهد شد؛ از جمله تصویب قطعنامه دیگری در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG