لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

آمریکا معافیت عراق برای واردات برق از ایران را بار دیگر تمدید کرد


مقام‌های آمریکایی روز سه‌شنبه ۲۳ آبان اعلام کردند که دولت این کشور بار دیگر معافیت عراق برای واردات برق و گاز از ایران را به مدت چهار ماه تمدید کرد، اما ایران تنها می‌تواند از این منابع مالی برای خریداری کالاهای بشردوستانه استفاده کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی گفته‌اند، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، مجوز این معافیت ۱۲۰ روزه را امضا و روز سه‌شنبه آن را به کنگره ارسال کرد.

طبق این گزارش، در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد دلار از بدهی عراق به ایران بابت خرید گاز و برق در حساب‌های بانکی در عراق نگهداری می‌شود و این معافیت تازه به بغداد اجازه می‌دهد تا واردات انرژی خود را بدون نگرانی از مجازات‌های آمریکا برای نقض تحریم‌های ایران ادامه دهد.

این مجوز تازه همانند معافیت ۱۲۰ روزه قبلی به عراق اجازه می‌دهد تا بدهی مربوط به واردات برق از ایران را به حساب‌های بانکی متعلق به تهران در عمان منتقل کند. ایران نیز می‌تواند این پول را برای خرید محصولات غیرتحریمی استفاده کند.

این مقامات آمریکایی می‌گویند که آنتونی بلینکن این معافیت را امضا کرد، زیرا دولت بایدن نمی‌خواست دسترسی عراق به منابع انرژی قطع شود.

آنها همچنین تصریح کردند که دولت آمریکا مطمئن است که ایران نخواهد توانست از این پول‌ها برای کالاهایی که شامل تحریم می‌شوند، استفاده کند.

این مقامات آمریکایی اضافه کردند که یک فرآیند بررسی دقیق در حال انجام است تا اطمینان حاصل شود که این پول فقط برای غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز روز سه‌شنبه در خصوص این معافیت گفت، تاکنون ۲۰ معافیت برای پرداخت بدهی عراق بابت واردات برق ایران صادر شده است. نخستین بار در دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ معافیت عراق از تحریم‌های بانکی ایران به اجرا گذاشته شد.

آقای میلر با اشاره به این که این پول‌ها به ایران نمی‌رود، تصریح کرد: «این منابع مالی در حساب‌هایی نگهداری می‌شود که محدود شده‌اند و فقط می‌توان از آنها برای پرداخت غذا، دارو، اهداف بشردوستانه و سایر فعالیت‌های غیر تحریمی٬ استفاده کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد این رویکرد در راستای تلاش واشینگتن برای کاهش نفوذ ایران بر عراق و همچنین قطع وابستگی بغداد به تهران در زمینه انرژی است.

آمریکا آخرین بار ۲۴ مهرماه سال جاری، معافیت عراق برای خرید برق و گاز از ایران را به مدت ۱۲۰ روز تمدید کرده بود.

عراق یک سوم برق مصرفی خود را از کشورهای همسایه‌ وارد می‌کند و گازی که از ایران دریافت می‌کند نیز عمدتا برای سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کشور با کمبود شدید برق مواجه است و اخیرا نیز اعتراضات خونینی در عراق به‌ خاطر «فساد دولتی و کیفیت پایین خدمات عمومی، خصوصا قطعی برق» اتفاق افتاد.

عراق می‌گوید حداقل دو سال زمان نیاز است تا از واردات برق و گاز ایران بی‌نیاز شود.


با استفاده از آسوشیتدپرس، وب سایت وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG