لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

آمریکا معافیت عراق برای خرید منابع انرژی از ایران را سه ماه دیگر تمدید کرد


مدیر شرکت دولتی گاز جنوب عراق گفته است کشورش تا دو سال آینده نمی‌تواند بدون گاز ایران سر کند
مدیر شرکت دولتی گاز جنوب عراق گفته است کشورش تا دو سال آینده نمی‌تواند بدون گاز ایران سر کند

ایالات متحده معافیت‌های عراق برای خرید منابع انرژی از ایران را سه ماه دیگر تمدید کرد.

در پی خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران، واشینگتن تحریم‌ها علیه تهران بازگردانده و مقام‌های آمریکایی نیز می‌گویند قصد دارند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند. واشینگتن می‌گوید جمهوری اسلامی باید «رفتار خود را تغییر دهد».

با این حال ایالات متحده معافیت‌هایی را در زمینه منابع انرژی، برق، گاز یا نفت، به برخی کشورها داده‌است.

مقام‌های دولتی و بانک مرکزی عراق گفته‌اند آن‌ها همچنان به منابع انرژی ایران، برق و گاز، وابسته هستند.

در مرداد ماه هیئتی از عراق برای دریافت معافیت‌ها به آمریکا سفر کرد. معافیت‌های سه ماهه عراق در پایان آذر ماه نیز تمدید شدند. مقام‌های ایالات متحده تا کنون چند بار از عراق خواسته‌اند وابستگی خود به واردات انرژی از ایران را قطع کند.

وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۸ اسفند ماه، معافیت‌های عراق را مجددا تمدید کرد تا فضای سیاسی و اقتصادی آن کشور دستخوش تنش نشود. کمبود و نبود منابع انرژی تا کنون به اعتراضات و تظاهرات ضددولتی در مناطق مختلف عراق انجامیده‌است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته «هرچند معافیت فعلی با هدف کمک به عراق برای مقابله با کمبود انرژی تمدید شده، اما ما همچنان مذاکرات با شرکای خود در بغداد در مورد تحریم‌های مربوط به ایران را ادامه می‌دهیم».

وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرده به همکاری با عراق برای پایان‌دادن به وابستگی آن کشور به منابع انرژی ایران، ادامه می‌دهد.

پیش از این شماری از کارشناسان حوزه انرژی برآورد کرده بودند که عراق برای توقف خرید گاز از ایران به دست‌کم یک سال زمان نیاز دارد تا منابع جایگزینی برای آن پیدا کند. حیان عبدالغنی مدیر شرکت دولتی گاز جنوب عراق به رویترز گفته بود کشورش تا دو سال آینده نمی‌تواند بدون گاز ایران سر کند.

بنا بر گزارش دولت عراق از پاییز گذشته، این کشور روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از ایران می خرد که بخش اصلی آن برای تولید برق در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود.

عراق از جمله کشورهایی‌ست که مقام‌های آمریکایی، تهران را متهم به «دخالت‌ها و فعالیت‌های مخرب» در آن کرده‌اند. ایالات متحده، اتهام مشابهی را به جمهوری اسلامی، در مورد اقداماتش در سراسر منطقه غرب آسیا و دیگر نقاط جهان، وارد کرده‌است.

تهران اتهام دخالت در اوضاع دیگر کشورها را رد کرده‌است. وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر ضرورت کاهش «نفوذ» ایران در عراق، گفته بود مایک پومپئو حق «دخالت» در روابط دوجانبه تهران و بغداد را ندارد.

پومپئو پیش‌تر در جریان یک سخنرانی در قاهره گفته بود «ما به عراق کمک کردیم تا از نفوذ ایران بکاهد و این روند ادامه خواهد یافت».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، به تازگی در سفری به عراق، با مقام‌های آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG