لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

مقام آمریکایی: پرونده‌های عسگری و مایکل وایت ارتباطی به هم ندارد


مایکل وایت به همراه مادرش
مایکل وایت به همراه مادرش

کِن کوچینِلی، از مسئولان ارشد سازمان امنیت ملی آمریکا، می‌گوید هیچ ارتباطی بین پرونده‌های سیروس عسگری با مایکل وایت، عضو پیشین نیروی دریایی آمریکا، وجود ندارد و مسئله «تبادل» آنها هم در میان نیست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مقام ارشد امنیتی آمریکا می‌گوید کشورش ماه‌هاست که برای اخراج سیروس عسگری، شهروند ایرانی، تلاش می‌کند اما طولانی‌تر شدن روند بازگشت وی به ایران، به خاطر کم‌کاری جمهوری اسلامی بوده است.

سیروس عسگری، استاد دانشگاه صنعتی شریف که از اتهام سرقت اسرار تجاری تبرئه شده به خاطر مشکل روادید اکنون در آمریکاست.

آقای عسگری در آمریکا به کرونا مبتلا شده و هم‌اکنون تحت مراقبت‌های پزشکی است.

مایکل وایت نیز که دو سال پیش بازداشت شد و به اتهام «توهین» به رهبر جمهوری اسلامی و «انتشار عمومی یک عکس خصوصی» به ۱۰ سال زندان محکوم شده، به خاطر شیوع کرونا از زندان آزاد شده و برای مرخصی در سفارت سوئیس در تهران اقامت دارد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید که سوئیس به عنوان حافظ منافع این کشور در ایران از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که مرخصی زندان مایکل وایت را تمدید کند.

همزمان با اظهارات روز چهارشنبه کن کوچینلی در مورد مرتبط نبودن پرونده‌ها، ابوالفضل مهرآبادی، معاون دفتر حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان در واشینگتن، نیز در همین روز به نیویورک‌تایمز گفت که مذاکراتی برای تبادل مایکل وایت با یک دکتر ایرانی- آمریکایی بین دو کشور جریان داشته است. او نامی از این «دکتر ایرانی-آمریکایی» نبرده اما افزوده است که این مذاکرات هنوز به نتیجه‌ نرسیده است.

خبرگزاری رویترز پیش از این نوشته بود این احتمال وجود دارد که به ایران فرستادن سیروس عسگری بخشی از مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا باشد و منابع مطلع ایرانی به این خبرگزاری گفته‌اند تهران آماده است که در چنین مبادله‌ای مشارکت کند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران ۱۵ اردیبهشت نیز اعلام کرد که ایران پیشنهاد مبادله زندانیان با اروپا را مطرح کرده و دربارهٔ آمریکا نیز این پیشنهاد همچنان روی میز است.

آقای کوچینلی چهارشنبه به آسوشیتدپرس گفت بعد از رفع اتهام سرقت اسرار تجاری و نقض تحریم‌ها علیه ایران از آقای عسگری، ایالات متحده از ۱۲ دسامبر پارسال تلاش‌ها برای اخراج وی به ایران را آغاز کرد، اما جمهوری اسلامی از پذیرش وی به عنوان یک شهروند قانونی اجتناب کرد و تنها در پایان ماه فوریه سال جاری، برای وی گذرنامه معتبر صادر کرد.

XS
SM
MD
LG