لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۴

لغو محدودیت پروازهای غیرنظامی آمریکا بر فراز آسمان خلیج فارس


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده اعلام کرد٬ شرکت‌ها و خطوط هواپیمایی آمریکایی می توانند پروازهای خود را بر فراز آسمان منطقه خلیج فارس از سر بگیرند.

به گزارش رویترز، این نهاد هوانوردی آمریکا در بیانیه‌ای در ۲۵ بهمن گفته است که این تصمیم در پی کاهش تنش و تحرکات نظامی ایران در منطقه و همچنین کاهش احتمال اشتباه محاسباتی در شناسایی هواپیماهای غیرنظامی اتخاذ شده است.

به دنبال تنش بین ایران و آمریکا و همچنین سرنگونی یک هواپیمای مسافربری توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران در دی ماه سال جاری، اداره هوانوردی فدرال آمریکا محدودیت پروازی برای شرکت‌های هواپیمایی این کشور بر فراز خلیج فارس و بخشی از دریای عمان اعلام کرده بود.

در بیانیه اداره هوانوردی فدرال آمریکا با اشاره به کاهش تنش در منطقه آمده است: ایران از اوایل فوریه سال ۲۰۲۰ از تحرکات نظامی خود در خلیج فارس و دریای عمان کاسته است.

در این بیانیه تصریح شده است که چنین روندی می‌تواند بر پرواز شرکت‌های هواپیمایی ایالات متحده تأثیر بگذارد.

این مجوز برای شرکت‌های هواپیمایی است که در آسمان کشورهای کویت ، عربستان سعودی ، بحرین ، امارات متحده عربی و عمان پرواز می‌کنند.

با این حال، اداره هوانوردی فدرال آمریکا از شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی خواسته است ‌ ضمن احتیاط از پرواز در نزدیکی منطقه پروازی تهران خودداری کنند.

این نهاد هوانوردی آمریکا تاکید کرده است با توجه به این که تنش نظامی و سیاسی در منطقه بالاست، همچنان خطراتی برای هواپیماهای غیر نظامی آمریکا وجود دارد.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا می‌گوید٬ تنش در منطقه هر لحظه می‌تواند به سرعت بالا بگیرد.

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین که روز ۱۸ دی با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سقوط کرد، حامل ۱۴۶ شهروند ایرانی، ۶۱ شهروند کانادایی که عمدتاً تابعیت دوگانه داشتند، ۱۱ شهروند اوکراینی، و نیز تعدادی از اتباع افغانستان، سوئد و بریتانیا بود که همه آنها کشته شدند.

مقامات ایران بعد از سه روز پنهانکاری، سرانجام پذیرفتند پدافند موشکی سپاه پاسداران عامل سرنگونی این هواپیمای مسافربری بوده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG