لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

پژوهشگران: سیاست جهانی آمریکا در مورد سقط جنین به مرگ و میر منجر می‌شود


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

پژوهشگران یک نهاد فعال در زمینه سلامت زنان روز چهارشنبه ۱۵ خرداد گفتند سیاست آمریکا در رابطه با سقط جنین که گروه‌های امدادرسانی بین‌المللی را از اطلاع‌رسانی در این باره منع می‌کند، به مرگ افرادی منجر شده که به روش‌های ناامن سقط جنین روی آورده‌اند.

دولت دونالد ترامپ دو سال پیش دادن کمک مالی به نهادهای امدادرسان خارجی را به منع سقط جنین مشروط کرد.

بر اساس پژوهش «ائتلاف بین المللی سلامت زنان» که یک نهاد غیرانتفاعی به شمار می‌آید، از زمان صدور این دستور به دلیل متوقف شدن آموزش‌های مربوط به سقط جنین در یک موسسه امداد سانی به کارگران جنسی در کنیا و عدم ارجاع متقاضیان به مراکز پزشکی، دو زن فوت کرده‌اند.

این سیاست که از سوی منتقدان به «سیاست بستن دهان‌ها» معروف شده اولین بار در سال ۱۹۸۴ به اجرا گذاشته شد و از آن زمان تمامی روسای جمهور جمهوری‌خواه مثل دونالد ترامپ آن را اجرا و روسای جمهور دمکرات آن را لغو کرده‌اند.

فرانسیس جیرارد، رییس «ائتلاف بین المللی سلامت زنان» گفت: «این سیاست مرگبار حقوق بیماران را نقض و دست ارائه کنندگان خدمات پزشکی را می‌بندد.»

در ماههای اخیر دولت آمریکا دامنه اجرای این سیاست را گسترش داده و در تعدادی از ایالت‌های آن کشور محدودیت‌های بیشتری برای سقط جنین تصویب شده است. برخی از کارشناسان می‌گویند جمهوری‌خواهان قصد دارند به این ترتیب زمینه‌های حقوقی برای بازنگری دیوان عالی آمریکا در قوانین سراسری را فراهم آورند که طبق آن سقط جنین آزاد است.

حدود ۹ میلیارد دلار از کمک‌های خارجی آمریکا مشمول مقررات مربوط به منع سقط جنین می‌شود و معمولا روسای جمهور از اجرا و یا لغو این مقررات برای نشان دادن موضع خود در قبال سقط جنین استفاده می‌کنند که در داخل آمریکا یکی از موضوعات سیاسی داغ و اختلاف‌برانگیز است.

دونالد ترامپ به عنوان مخالف سقط جنین این مقررات را چهار روز پس از آغاز ریاست جمهوری در ژانویه ۲۰۱۷ به اجرا گذاشت.

این پژوهش جدید می‌گوید، تحت تاثیر سیاست دولت فعلی آمریکا علاوه بر محدود شدن امکان سقط جنین امن تعدادی از درمانگاه‌ها و مراکز ارائه خدمات درمانی در عرصه‌های گوناگون تعطیل شده‌اند.

به عنوان نمونه یک نهاد امدادرسانی در کنیا که به مبتلایان به ایدز خدمات ارائه می‌داد بخشی از کمک مالی خود را از دست داده و ناگزیر شده خدمات خود برای سیزده هزار کودک یتیم مبتلا به این بیماری را کاهش دهد.

پژوهش‌های قبلی تخمین زده‌اند که تحت تاثیر سیاست دولت فعلی آمریکا حدود ۲۶ میلیون زن و خانواده در کشورهای فقیر از دسترسی به روش‌های تنظیم خانواده و پیشگیری از بارداری محروم خواهند شد.

یک سخنگوی اداره توسعه خارجی آمریکا که مدیریت این نوع کمک‌ها را بر عهده دارد گفت: «دولت به هیچ وجه به نهادهایی که عمل سقط جنین را انجام می‌دهند و یا آن را به عنوان روشی برای پیشگیری از بارداری توصیه می‌کنند کمک نخواهد کرد.»

به گفته او، اکثر نهادها و گروه‌های امدادرسان که از آمریکا کمک مالی دریافت می‌کنند با این سیاست موافقت کرده‌اند.

این سخنگو افزود: «دولت آمریکا کماکان کمک به زنان و فرزندان آنها به خصوص در کشورهایی را که بیش از همه نیاز به کمک دارند ادامه خواهد داد.»

زنان عضو کنگره آمریکا اخیرا برای لغو این ممنوعیت اقداماتی انجام داده‌اند که یکی از آنها پیشنهاد لایحه‌ای بود که در صورت تصویب برای همیشه از اجرای این سیاست جلوگیری خواهد کرد.

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ دامنه اجرای این سیاست گسترش یافته و تمامی عرصه‌های کمک‌های پزشکی از جمله طرح‌های مقابله با بیماری‌هایی نظیر ایدز، مالاریا، سل و واکسینه کردن را در برگرفته است.

وزارت خارجه آمریکا نیز اخیرا اعلام کرد سازمان‌هایی را که نهادهای امداد و بشردوست که سقط جنین انجام می‌دهند شناسایی کرده و کمک مالی به آنها را قطع خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG