لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

تاکید دولت آمریکا بر حمایت از شهروندان آمریکاییِ منتقد جمهوری اسلامی


مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و منتقد جمهوری اسلامی
مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و منتقد جمهوری اسلامی

چند روز پس از بازداشت مردی مسلح در نزدیکی محل زندگی مسیح علی‌نژاد، شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به این خبر بر تلاش دولت ایالات متحده در محافظت از شهروندان منتقد در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیک سالیوان، مشاور جو بایدن در امور امنیت ملی آمریکا، روز چهارشنبه، ۱۲ مرداد، در گفت‌وگو با خانم‌ علی‌نژاد، ضمن تاکید بر این که رئیس جمهور ایالات متحده در جریان گزارش‌های مربوط به وضعیت این روزنامه‌نگار قرار گرفته افزود: «دولت آمریکا به محافظت از شهروندان این کشور در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داد.»

مسیح علی‌نژاد کنشگر سیاسی و مدنی ایرانی و آمریکایی ساکن نیویورک است که در سال‌های گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای در انتقاد از سیاست‌های جمهوری اسلامی در نقض حقوق شهروندان به‌ویژه زنان داشته است که از جمله آن می‌توان به کارزارهای او در مخالفت با حجاب اجباری اشاره کرد.

روزنامه نیویورک پست روز یک‌شنبه، ۹ مرداد، به نقل از منابع آگاه و مستندات مربوط به یک شکایت فدرال خبر داد که فردی ۲۳ ساله به نام «خالد مهدی‌اف»، مسلح به کلاشنیکف، روز پنج‌شنبه هفته گذشته در محوطه بیرونی خانه خانم علی‌نژاد دستگیر شده است.

در این شکایت به‌ طور صریح به ارتباط داشتن مظنون با خانم علی‌نژاد اشاره نشده، اما گفته شده که متهم بر یک «اقامتگاه» در محله بروکلین نیویورک متمرکز بوده است.

پیشتر نیز سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش‌هایی از تلاش جمهوری اسلامی برای ربودن مسیح علی‌نژاد در ایالات متحده و بازگرداندن او به ایران منتشر کرده بودند.

در همین زمینه، مقامات آمریکایی اواخر تیرماه ۱۴۰۰ اعلام کردند که گروهی چهار نفره وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی برنامه داشتند خانم علی‌نژاد را بربایند.

خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه شورای امنیت ملی آمریکا نوشته است که جیک سالیوان در گفت‌وگو با خانم علی‌نژاد درباره امنیت او «ابراز نگرانی کرده است».

بر اساس این بیانیه، آقای سالیوان همچنین تاکید کرده است که دولت آمریکا «از تمام ابزارهایش برای بازداشتن تهدیدهای ایران علیه شهروندان آمریکا و مخالفانی که در آمریکا زندگی می‌کنند» بهره خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG