لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۰

امیدواری آمریکا به موفقیت مذاکرات با کشورهای اروپایی برای «اصلاح» برجام


رابرت وود نماینده دولت آمریکا در زمینه خلع سلاح
رابرت وود نماینده دولت آمریکا در زمینه خلع سلاح

نماینده دولت آمریکا در زمینه خلع سلاح روز پنجشنبه گفت واشنگتن امیدوار است در مذاکرات با بریتانیا، فرانسه و آلمان برای رفع نگرانی‌های دونالد ترامپ در مورد برجام به توافق برسد.

جوهره توافق سال ۲۰۱۵ بین ایران و شش قدرت جهانی، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و آمریکا، محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در قبال رفع تحریم‌های بین المللی است که اقتصاد آن کشور را فلج کرده بود.

روز ۱۲ ژانویه دونالد ترامپ با تعیین یک مهلت زمانی برای بریتانیا، فرانسه و آلمان گفت آنها باید «تصحیح اشکالات جدی در توافق هسته‌ای با ایران» را بپذیرند و در غیر این صورت هنگام فرا رسیدن مهلت بعدی او لغو تحریم‌ها علیه ایران را تمدید نخواهد کرد.

اگر دونالد ترامپ روز ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) دستور تداوم لغو تحریم‌ها را صادر نکند تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سرگرفته می‌شود هر چند هنوز مشخص نیست که وضع مجدد تحریم‌ها با چه سرعتی اجرا خواهد شد. حکومت ایران مذاکره مجدد در مورد توافق هسته‌ای را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رابرت وود نماینده آمریکا در زمینه خلع سلاح گفت در آستانه فرا رسیدن تاریخ ۱۲ ماه مه مذاکرات با کشورهای اروپایی بسیار «فشرده» است. او افزود نگرانی‌های آمریکا عبارتند از عدم برخورد با برنامه‌های موشکی بالستیک ایران، مهلت ۱۰ ساله‌ای که برای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور تعیین شده و عملکرد عمومی حکومت ایران در منطقه خاورمیانه.

آقای وود در یک کنفرانس خبری در شهر ژنو گفت: «با این مسایل باید برخورد شود. ما در مورد حصول توافقی که مورد قبول رییس جمهور باشد خوشبین هستیم.»

خبرگزاری رویترز می‌افزاید دولت آمریکا در عین حال خواستار بسط برخی از مفاد توافق هسته‌ای است که بر اساس آن بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بتوانند از تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران چه آنهایی که غیرنظامی اعلام شده و يا آنهايی که ممکن است نظامی باشند بازدید کنند.

رابرت وود افزود: «ما خواهان آن هستیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی بتواند از تمامی مراکزی که می‌خواهد بازدید کند. ایرانی‌ها برخورد مبهمی دارند و مانع این کار می‌شوند. ابتدا می‌گویند اجازه بازرسی خواهند داد و بعد منکر آن می‌شوند. بسیار مهم است که آژانس بین المللی انرژی اتمی بتواند از هر مکانی که می‌خواهد از جمله تاسیسات نظامی بازدید کند.»

حکومت ایران که طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ متعهد شده در پی تولید سلاح‌های هسته‌ای نباشد می‌گوید برنامه‌های هسته‌ای آن کشور فقط برای مصارف صلح آمیز است و برنامه‌های موشکی آن نیز جنبه تدافعی دارد.

حکومت ایران اعلام کرده تا زمانی که همه طرف‌های دیگر این توافق را محترم بشمارند به آن پایبند خواهد ماند ولی در صورتی که آمریکا از این توافق خارج شود آن را «پاره» خواهد کرد.

دیپلمات‌ها می‌گویند کشورهای عضو اتحادیه اروپا به نسبت قبل از طرح پیشنهادی بریتانیا، فرانسه و آلمان برای وضع تحریم‌های دیگری علیه ایران با هدف منصرف کردن دونالد ترامپ از لغو توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ حمایت بیشتری می‌کنند.

دیپلمات‌ها می گویند پس از حمله شیمیایی روز ۷ آوریل در نزدیکی‌های دمشق که دولت‌های غربی رژیم بشار اسد را مسئول آن می دانند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحت فشار بیشتری قرار گرفته تا به نقش ایران در سوریه اعتراض کنند.

XS
SM
MD
LG