لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

ارائه لایحه جدید در مجلس نمایندگان آمریکا برای مقابله با سانسور اینترنت در ایران و چین


چند عضو مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه روز دوشنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه، طرحی را برای مقابله گسترده‌تر با سانسور در شبکه‌های اجتماعی در کشورهایی مثل چین، ایران و کره‌ شمالی ارائه کردند.

این طرح در صورت نهایی شدن، توسط آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده که صدای آمریکا و رادیوفردا نیز زیرمجموعه آن هستند اجرا می‌شود.

در حال حاضر در این آژانس یک صندوق به نام «صندوق فناوری آزاد» وجود دارد که از پروژه‌های شرکت‌های کوچک برای مقابله با سانسور در شبکه‌های اجتماعی حمایت مالی می‌کند.

در طرح جدید اعضای مجلس نمایندگان آمریکا قرار است به این صندوق مجوز حمایت ملی از طرح‌های وسیع‌تری در زمینه تولید امکانات مقابله با سانسور داده شود.

اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند هدف‌شان از این طرح کمک به مقابله با تلاش‌های دولتی برای سانسور و حمایت از توسعه فناوری است.

مایکل مک‌کال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که از حامیان این طرح است، می‌گوید که در کشورهایی چون ایران، چین و کره‌ شمالی، دولت‌ها به شکلی ظالمانه اقدام به مسدود کردن اینترنت کرده‌اند و طرح جدید برای تقویت مبارزه با استبداد در این کشورهاست.

الیوت انگل، عضو دموکرات مجلس نمایندگان نیز گفته تصویب این طرح به تقویت رسانه‌های آزاد در سراسر جهان کمک می‌کند.

آقای انگل گفت: «هدف این طرح این است که وقتی دولت‌های سرکوب‌گر دیوار می‌سازند، ما نردبانی بلندتر بسازیم.»

بر اساس گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران که شهریور ۹۸ منتشر شد، بین کشورهایی که بدترین و بیشترین محدودیت‌ها را برای رسانه‌ها و اصحاب آن ایجاد می‌کنند، کره‌ شمالی، چین و ایران به ترتیب در رتبه‌های دوم، پنجم و هفتم قرار دارند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران که مقر آن در نیویورک است در گزارش خود این ده کشور را متهم کرده که «استانداردهای بین‌المللی آزادی بیان را زیرپا گذاشته و با ارعاب خبرنگاران با استفاده از حبس، رسانه‌ها را به سخنگوی حکومت تبدیل و خبرنگاران مستقل را به تبعید وادار می‌کنند».

بر اساس این گزارش،‌ این کشورها «روش‌های سنتی سانسور همچون آزار و اذیت و بازداشت بدون دلیل را با نظارت امنیتی پیشرفته و هک کردن هدفمند با هم ترکیب کرده و با هدف به سکوت واداشتن رسانه‌های مستقل علیه آنان استفاده می‌کنند».

استفاده از «قوانین کیفری مربوط به توهین و افترا، نظارت دیجیتال و فیزیکی خبرنگاران، مسدود کردن وب‌سایت‌های خبری، محدود کردن رسانه‌های دارای مالکیت خصوصی یا مستقل، ممانعت از ورود خبرنگاران خارجی و هک کردن هدفمند اشخاص و استفاده از ترول‌ یا اوباش اینترنتی» از جمله روش‌هایی است که ده کشور مورد اشاره این کمیته، برای مقابله با رسانه‌ها به کار می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG