لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

آغاز بحث و رای‌گیری در مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح دونالد ترامپ


دونالد ترامپ در حال قدم زدن در کاخ سفید در روزی که مجلس نمایندگان بحث و رای‌گیری برای استیضاح او را آغاز کرد.
دونالد ترامپ در حال قدم زدن در کاخ سفید در روزی که مجلس نمایندگان بحث و رای‌گیری برای استیضاح او را آغاز کرد.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن با دمکرات‌هاست، جلسه رسمی استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، را آغاز کرده‌اند که انتظار می‌رود به مدت شش ساعت به طول بینجامد.

طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود که مجلس نمایندگان دو اتهام آقای ترامپ را که مبنای طرح استیضاح او بوده است، تصویب کند. این اتهامات عبارتند ار سوءاستفاده از قدرت و ممانعت از تحقیقات کنگره و هر دو مورد به عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال اوکراین مربوط می‌شوند.

در صورت تصویب طرح استیضاح در صحن مجلس نمایندگان، این پرونده به سنا می‌رود ولی بعید است این مجلس که در کنترل جمهوری‌خواهان است آقای ترامپ را مجرم شناخته و از کار برکنار کند.

بسیاری از مدافعان آقای ترامپ در مجلس سنا تاکید کرده‌اند که اگر استیضاح به محاکمه رئیس جمهور در سنا منجر شود، از او حمایت خواهند کرد.

در تاریخ آمریکا فقط دو رئیس‌جمهور، اندرو جانسون و بیل کلینتون، استیضاح شده‌اند ولی مجلس سنا هیچ یک از آنها را از کار برکنار نکرد.

آقای ترامپ از سوی دمکرات‌ها متهم شده است که ولودومیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین را تحت فشار قرار داده تا در مورد جو بایدن، یکی از رقبای اصلی خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده، تحقیق کند و کمک‌های نظامی مصوب کنگره آمریکا به اوکراین را به خاطر انجام این تحقیقات تعلیق کرده است.

راهپیمایی اعتراضی هزاران تن از شهروندان آمریکایی در حمایت از استیضاح دونالد ترامپ که در شهر بوستون برگزار شد.
راهپیمایی اعتراضی هزاران تن از شهروندان آمریکایی در حمایت از استیضاح دونالد ترامپ که در شهر بوستون برگزار شد.

آقای ترامپ در آستانه برگزاری جلسه مجلس نمایندگان بار دیگر در توئیتی تاکید کرد که «هیچ عمل خلافی» مرتکب نشده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در نامه‌ای شش صفحه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان را به تلاش برای انجام «کودتا» با هدف «واژگون کردن دمکراسی آمریکا» متهم کرد.

این نامه آقای ترامپ پس از تصمیم کمیته مقرراتی مجلس نمایندگان منتشر شد که برگزاری جلسه بررسی و رای‌گیری استیضاح را تصویب کرد.

نانسی پلوسی در یادداشتی خطاب به اعضای مجلس نمایندگان نوشت: استیضاح «یکی از اختیارات بسیار مهمی است که قانون اساسی به ما تفویض کرده است» و مقطع کنونی را «مقطعی بسیار حساس در تاریخ کشور» توصیف کرد.

خانم پلوسی جلسه استیضاح رئیس جمهور را نیز با این عبارات آغاز کرد: «من رسما و با نهایت تاسف جلسه استیضاح رئیس جمهور ایالات متحده را آغاز می‌کنم...اگر ما اکنون چنین اقدامی کنیم، در انجام وظایف خود قصور کرده‌ایم.»

وی همچنین دونالد ترامپ را «تهدیدی» علیه امنیت ملی ایالات متحده دانست.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا امروز در پایان جلسه شش ساعته خود در مورد استیضاح رای‌گیری خواهند کرد.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان از آن دارد که ۴۸ درصد آمریکایی‌ها مدافع استیضاح هستند و ۴۴ درصد هم مخالف.

اگرچه میزان مقبولیت آقای ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا از نظر تاریخی چندان بالا نیست، اما این امر از زمان پیروزی وی در انتخابات سال ۲۰۱۶ تاکنون تقریبا ثابت مانده است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG