لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

آمریکا حملات حوثی‌ها به عربستان را محکوم کرد


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا،
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا،

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، پنجشنبه هشتم آبان حملات تازه شبه نظامیان حوثی‌ به عربستان سعودی را محکوم کرد. جان ابی زید، سفیر آمریکا در عربستان، نیز ‍ ایران را متهم کرده است که با دخالت‌ در یمن، دستیابی به صلح در این کشور را دشوار می کند.

عربستان سعودی روز گذشته اعلام کرد که دست کم شش فروند پهپاد بمب‌گذاری شده که حوثی‌ها را رهگیری و سرنگون کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است، ما حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران علیه عربستان سعودی که امنیت منطقه‌ای را تهدید می‌کند و جان غیرنظامیان بی‌گناه از جمله آمریکایی‌ها را به خطر می‌اندازد، محکوم می‌کنیم.

مایک پومپئو می‌گوید، افزایش این حملات با تحکیم روابط بین حوثی‌ها و ایران همزمان شده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفته است، جمهوری اسلامی ماه جاری حسن ایرلو، یک عضو سپاه را قاچاقی به نزد شبه نظامیان حوثی فرستاد و اکنون او خود را «سفیر» می‌خواند.

مایک پومپئو می‌گوید این اقدامات نشان می‌دهد که حوثی‌ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برای ایجاد صلح در یمن جدی نیستند.

وی در این بیانیه تاکید کرده است: ایالات متحده از ایران می‌خواهد، به قاچاق اسلحه برای حوثی‌ها، که نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است، پایان دهد و از تقویت حوثی‌ها برای انجام اقدامات تهاجمی علیه یمن و همسایگانش، از جمله عربستان سعودی، دست بردارد.

جان ابی زید هم یک در کنفرانس خبری مجازی با تعدادی از رسانه‌ها تاکید کرد که آمریکایی‌ها به همکاری با عربستان و مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن ادامه می‌دهند.

سفیر آمریکا اظهار داشت: دخالت ایران در یمن وضعیتی را به وجود آورده است که پیدا کردن مسیری جهت صلح برای حوثی‌ها دشوار شود.

جنگ یمن از سال ۲۰۱۴ در پی تصرف مناطق گسترده‌ای از خاک این کشور از جمله صنعا، پایتخت، توسط شورشیان حوثی آغاز شد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از بهار ۲۰۱۵ با هدف مقابله با حوثی‌ها و بازگرداندن قدرت به دولت یمن وارد این جنگ شد. با این همه حوثی‌ها هنوز اکثر شهرهای بزرگ کشور را در کنترل خود دارند.

آسوشیتدپرس می‌گوید، جنگ در یمن بدترین بحران انسانی در جهان است که باعث گرسنگی میلیون‌ها نفر شده است. براساس آمار گردآوری شده بیش ۱۱۲ هزار نفر از جمله جنگجویان و غیرنظامی در این این جنگ شش ساله کشته شده‌اند.

برخی از رسانه‌های بین‌المللی از جنگ یمن به عنوان جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی یاد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG