لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

اعلام جرم آمریکا علیه رابط معاملات دولت ونزوئلا که هنگام سفر به ایران بازداشت شد


مخالفان مادورو می‌گویند پول فرآورده‌های سوختی به ایران با طلا و شرکت‌های کاغذی تحت کنترل الکس ساب پرداخت می‌شود.
مخالفان مادورو می‌گویند پول فرآورده‌های سوختی به ایران با طلا و شرکت‌های کاغذی تحت کنترل الکس ساب پرداخت می‌شود.

ایالات متحده علیه الکس ساب، یک بازرگان کلمبیایی بازداشت‌شده، که متهم است نقش کلیدی در پول‌شویی و معاملات دولت مادورو در ونزوئلا دارد اعلام جرم کرده‌است. ساب در مجمع‌الجزایر دماغه سبز، و بنا بر گزارش‌ها «در راه ایران»، بازداشت شده‌است.

بنا بر گزارش‌ها او ۱۲ ژوئن/۲۳ خرداد در دماغه سبز (کیپ ورد)، در حالی بازداشت شده که هواپیمای حامل او از ونزوئلا در راه ایران، در این مجمع‌الجزایر شمال غرب آفریقا، در حال سوختگیری بود.

نیکول ناواس اکسمن، سخنگوی دادگستری ایالات متحده، تائید کرده است که آقای ساب در پی هشدار قرمز پلیس بین‌الملل در دماغه سبز بازداشت شده‌است.

آمریکا و دماغه سبز توافقی برای استرداد مظنونان و متهمان ندارند و وضعیت پیش‌روی الکس ساب هنوز روشن نیست.

واشینگتن این شهروند کلمبیایی را متهم کرده است با ایجاد شبکه‌ای از شرکت‌های کاغذی در امارات، ترکیه، هنگ‌کنگ، پاناما، کلمبیا و مکزیک، در خط مقدم پول‌شویی و فساد مالی به‌سود دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا قرار دارد.

در تابستان سال پیش ساب و یک فرد دیگر متهم به رشوه دادن به مقام‌های ونزوئلا و انتقال ۳۵۰ میلیون دلار به حساب‌های بانکی خارجی شده بود.

همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا الکس ساب را متهم کرده با هدایت «شبکه فساد» تحت عنوان یک برنامه غذایی کمکی، پول به دولت مادورو رسانده است. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که این برنامه فرزندخواندگان مادورو و ۱۳ شرکت در کشورهای مختلف جهان را در بر گرفته‌است.

آمریکا می‌گوید این فرد، افراد دیگر در ونزوئلا و شبکه‌ تحت هدایت آن‌ها «با استفاده از غذا، به‌مانند وسیله کنترل اجتماعی، مشغول کمک به حامیان سیاسی (دولت ونزوئلا) و کیفر دادن مخالفان بودند، در حالی‌که صدها میلیون دلار را از طریق طرح‌های جعلی به جیب زده‌اند».

گزارش‌ها در مورد بازداشت الکس ساب در راه ایران در حالی منتشر می‌شود که اخیرا تهران به این کشور آمریکای لاتین نفت ارسال کرده‌است؛ آن‌چه خود با واکنش تند واشینگتن روبه‌رو شده‌است.

در خرداد ماه چند نفتکش ایرانی صدها هزار بشکه بنزین و فرآورده‌های سوختی را به ونزوئلا منتقل کردند. خود مادورو پس از رسیدن نفتکش‌ها گفته بود، به زودی برای بستن قراردادهای جدید به تهران سفر خواهد کرد.

مخالفان مادورو می‌گویند پول فرآورده‌های سوختی با طلا و شرکت‌های کاغذی تحت کنترل الکس ساب پرداخت می‌شود.

بازداشت الکس ساب با استقبال خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا، روبه‌رو شده‌است. آقای گوایدو از سوی ایالات متحده و ده‌ها کشور دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته می‌شود.

ماریا دومینگوئز، وکیل الکس ساب مستقر در ایالات متحده، بازداشت این شهروند کلمبیایی را تائید کرده‌است.

منابع: رویترز، خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس
XS
SM
MD
LG