لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

رئیس اطلاعات ملی آمریکا: روند جنگ در اوکراین برای چندین ماه‌ کند می‌شود


آتشباری توپخانه ارتش اوکراین در نزدیکی باخموت در استان دونتسک
آتشباری توپخانه ارتش اوکراین در نزدیکی باخموت در استان دونتسک

رئیس اطلاعات ملی آمریکا از کند شدن روند جنگ اوکراین خبر داده و پیش‌بینی کرده که نیروهای اوکراینی در ماه‌های پیش رو چشم‌انداز روشن‌تری داشته باشند.

آوریل هینز روز یکشنبه ۱۳ آذر تصریح کرد در واقع ما شاهد نوعی کاهش سرعت درگیری هستیم و تیم او انتظار دارد که هر دو طرف به‌دنبال بازسازی، تقویت قوا و آمادگی مجدد برای یک ضد حمله احتمالی در فصل بهار باشد.

خانم هینز می‌گوید «اما ما در واقع نسبت به این‌که آیا روس‌ها واقعاً برای انجام این کار آماده هستند یا نه، تردید داریم، اما برای اوکراینی‌ها در این بازه زمانی خوش‌بینانه‌تر فکر می‌کنم».

پیشتر نیز گزارش‌هایی از احتمال کاهش درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین به‌خاطر فرا رسیدن فصل زمستان و یخبندان منتشر شده بود.

خانم هینز همچنین در واکنش به گزارش‌هایی درباره این‌که برخی مشاوران ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه از ارائه اخبار بد جنگ به او خودداری می‌کنند، تصریح کرد آمریکا در حال کسب اطلاعات بیشتر از چالش‌هایی است که ارتش در روسیه مواجه است و هنوز برای ما روشن نیست که آقای پوتین هم‌اکنون تصویر کاملی از میزان چالش‌ها دارد یا نه.

روز شنبه نیز وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرده بود بر اساس آخرین گزارش‌های اطلاعاتی، حمایت عمومی در روسیه از ادامه تهاجم نظامی به اوکراین «به‌صورت چشمگیری» کاهش یافته است.

نشریه «مدوزا» نیز هم‌زمان نتیجه نظرسنجی محرمانه سرویس حظافت فدرال روسیه که وظیفه ارائه اطلاعات به مقامات ارشد کشور را دارد، منتشر کرده که نشان می‌دهد ۵۵ درصد شهروندان روسی که در نظرسنجی مشارکت کرده بودند، از مذاکرات صلح حمایت می‌کنند و تنها ۲۵ درصد آن‌ها خواهان ادامه جنگ بودند.

همچنین مرکز «لوادا»، بزرگترین نهاد نظرسنجی مستقل روسیه، در نظرسنجی مشابهی که از ۱۶۰۰ نفر در ماه نوامبر انجام داد، گزارش داده که ۵۳ درصد از پاسخ‌دهندگان از مذاکرات صلح حمایت می کنند، ۴۱ درصد حامی ادامه جنگ و شش درصد بلاتکلیف هستند.

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید به‌رغم تلاش‌های مقامات روسیه برای اعمال کنترل فراگیر بر محیط اطلاعاتی، از زمان «بسیج جزئی» و فراخوان نیروهای ذخیره برای جنگ در اوکراین طی ماه سپتامبر، عواقب تهاجم نظامی برای بسیاری از شهروندان روسیه به‌طور فزاینده‌ای ملموس شده است: «بعید است روسیه در چند ماه آینده به موفقیت‌ بزرگی در میدان نبرد دست یابد و حفظ موافقت ضمنی افکار عمومی با ادامه جنگ برای کرملین دشوارتر خواهد بود».

ارتش اوکراین از سپتامبر امسال دست به ضدحملات گسترده زده و بخش‌های وسیعی از اراضی اشغالی خود را آزاد کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد در هفته‌های اخیر، تمرکز نظامی روسیه بر حمله به زیرساخت‌های اوکراین بوده و ماه گذشته کنترل منطقه خرسون را نیز بعد از هشت ماه اشغال از دست داد.

ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، اخیرا در دیداری از اوکراین اعلام کرد همان‌طور که رئیس‌جمهور پوتین بهتر می‌داند، این جنگ می‌تواند امروز متوقف شود؛ اگر او تصمیم بگیرد که آن را متوقف و نیروهای خود را خارج کند، مذاکرات سپس می‌تواند آغاز شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG