لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

سازمان اطلاعات آمریکا: فرانسه هم فعالیت شاخه سیاسی حزب‌الله را ممنوع کند


ریچارد گرنل، سرپرست سازمان اطلاعات ملی آمریکا
ریچارد گرنل، سرپرست سازمان اطلاعات ملی آمریکا

ریچارد گرنل، سرپرست سازمان اطلاعات ملی آمریکا، از فرانسه خواست با درپیش گرفتن تصمیمی مشابه آلمان، شاخه سیاسی حزب‌الله را نیز تروریستی اعلام کرده و فعالیت هواداران این سازمان در کشور خود را ممنوع کنند.

به نوشته روزنامه جروزالم پست در شماره شنبه سیزدهم اردیبهشت، آقای گرنل در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل بن، مشاور رئیس جمهوری فرانسه در امور خارجی، خواهان حمایت پاریس از اتخاذ یک تصمیم کلی از سوی تمامی اتحادیه اروپا علیه حزب‌الله لبنان شد.

بر اساس فرمان وزیر کشور آلمان در پنج‌شنبه گذشته که شاخه سیاسی حزب‌الله را نیز موجودیت تروریستی نامید، نیروهای امنیتی آن کشور شماری از مراکز و مساجد محل فعالیت افراد مظنون به هواداری از حزب‌الله و خانه‌های برخی از آن‌ها را در چهار ایالت تفتیش کردند.

به نوشته فاکس نیوز، ریچارد گرنل که هم‌زمان با سمت سرپرستی سازمان اطلاعات ملی آمریکا، سفیر دولت دونالد ترامپ در آلمان نیز هست، تمامی تلاش سفارت آمریکا در برلین در دوره اخیر را به ممنوع شدن فعالیت حزب‌الله در آلمان متمرکز کرده بود.

تایمز اسرائیل و جروزالم پست خبر داده‌اند که اطلاعات «حساس» در مورد فعالیت حزب‌الله در آلمان را موساد اسرائیل در اختیار نهادهای امنیتی آلمان قرار داده بود که تصمیم وزارت کشور برلین و متعاقب آن، اقدام نیروهای امنیتی آن کشور، بر اساس این اطلاعات گرفته شد.

این رسانه‌ها جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرده‌اند و آلمان نیز این امر را رد یا تأیید نکرده است.

هم‌زمان، به نوشته جروزالم پست، گروه «بمب را متوقف کنید» در نامه به سباستین کوتس، نخست‌وزیر اتریش، خواهان تروریستی نامیدن شاخه سیاسی حزب‌الله و منع فعالیت‌های آن در اتریش شد.

گروه «بمب را متوقف کنید» علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی در زمینه «تروریسم، سلاح هسته‌ای و موشک» در کشورهای اروپایی به ویژه اتریش و آلمان فعالیت می‌کند.

همچنین به گزارش شبکه فاکس نیوز، مقامات آمریکایی چند بار با سفر به بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، موضع دولت واشینگتن را به هم‌پیمانان اروپایی خود اطلاع دادند که آمریکا خواهان تصمیم سراسری اتحادیه اروپا برای تروریستی اعلام کردن شاخه سیاسی حزب‌الله است.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۳ شاخه نظامی حزب‌الله را به عنوان نهاد تروریستی به رسمیت شناخته بود.

پیش از تصمیم اخیر آلمان، تنها هلند و بریتانیا در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در اقدامی مشابه آمریکا، اسرائیل، اتحادیه عرب، ژاپن، کانادا و شماری از کشورهای آمریکای لاتین، شاخه سیاسی حزب‌الله را تروریستی می‌دانستند.

سه روز پس از اعلام ممنوعیت هر نوع فعالیت در آلمان در راستای اهداف حزب‌الله، رسانه‌های آلمان خبر داده‌اند که تظاهرات موسوم به «روز قدس» در برلین لغو شده است؛ ریچارد گرنل با بازنشر توئیتی در این زمینه، این اقدام را «بسیار خوب» نامید.

میخائل مولر، شهردار برلین در سال‌های گذشته به خاطر راه‌پیمایی «روز قدس» در آخرین جمعه ماه رمضان، مورد انتقادهای شدید شخصیت‌ها و نهادها از جمله از سوی هواداران اسرائیل و مخالفان جمهوری اسلامی ایران قرار داشت.

برخی مساجد و مراکز مرتبط با جمهوری اسلامی ایران در آلمان به خاطر فعالیت افرادی در آن‌ها که در سازماندهی و مشارکت در تظاهرات «روز قدس» در سال‌های گذشته دخیل بودند، مورد ظن و بازرسی قرار گرفته بودند.

از سوی دیگر، مقامات ارشد ایران به انتقاد از تصمیم تازه آلمان در تروریستی نامیدن حزب‌الله و منع شدن فعالیت‌های آن در این کشور، ادامه می‌دهند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، شنبه در توئیتی به شدت از این اقدام آلمان انتقاد کرده است.

برخی دیگر از مقامات ایران، از جمله سخنگوی وزارت خارجه و نیز حسین امیرعبداللهیان، مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل، اقدام اخیر آلمان علیه حزب‌الله را «خطای راهبردی» نامیده‌اند.

مسئولان جمهوری اسلامی ایران که برخی از آنها مانند علی شمخانی هنوز در سمت‌های حساس حکومت تهران هستند، پایه‌گذار حزب‌الله بوده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، پنج‌شنبه گذشته با تأکید بر این‌که حزب‌الله بازوی اجرایی اهداف ایران است، ارزیابی کرد که تصمیم آلمان «به کاهش نفوذ و رفتار شرورانه ایران» منجر شود.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، به صراحت تأیید کرده که ایران تأمین کننده «پول و تسلیحات و آب و نان و همه امکانات این سازمان» است.

XS
SM
MD
LG