لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

نهادهای اطلاعاتی آمریکا: روسیه احتمالا ویدیوهایی دروغین برای توجیه حمله به اوکراین پخش کند


تجهیزات نظامی روسیه در مجاورت مرز اوکراین
تجهیزات نظامی روسیه در مجاورت مرز اوکراین

ایالات متحده روز پنج‌شنبه ۱۴ بهمن اعلام کرد که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی این کشور معتقدند روسیه در صدد است با یک بهانه ساختگی زمینه حمله به اوکراین را فراهم کند و برای این منظور در حال تولید ویدیوهایی از یک حمله صحنه‌سازی شده است.

واشینگتن مسکو را متهم کرده که در بجبوحه تنش‌های فزاینده خود با کشورهای غربی نقشه‌های متعددی کشیده تا بهانه‌ای برای تهاجم به اوکراین داشته باشد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، و یک مقام دولت جو بایدن می‌گویند که یکی از نقشه‌های روسیه تولید ویدیوهای غیرواقعی است که با کار گرافیکی صحنه‌هایی پس از یک انفجار را نشان می‌دهد که مردم روسیه قربانی آن شده‌اند و در این تصاویر نیروها و تجهیزات متعلق به اوکراین و غرب به چشم می‌خورد.

این مقام آمریکایی که در گزارش رویترز نام او منتشر شده است، گفت: «ویدیوها منتشر می‌شوند تا روسیه این گونه جلوه دهد که اوکراین تهدیدی برای امنیت آن است و زمینه‌ای برای عملیات نظامی علیه کی‌یف فراهم آورد.»

وی افزود: «این ویدیو در صورت انتشار می‌تواند بهانه و توجیه مورد نیاز ولادیمیر پوتین برای آغاز عملیات نظامی علیه اوکراین را به دست دهد.»

خبرگزاری روسی تاس واکنش دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به این گزارش را بازتاب داده که می‌گوید: «این گزارش‌ها تازگی ندارند. قبل از این هم گزارش‌های مشابهی منتشر شده، اما در نهایت هیچ خبری نشد.»

مقامات آمریکا می‌گویند که با هدف منصرف کردن روسیه از اجرای نقشه خود این گزارش ویژه را منتشر کرده‌اند.

ند پرایس به خبرنگاران گفت، تولید این ویدیوی تبلیغاتی تنها یکی از نقشه‌های دولت روسیه است که بتوانند تهاجم نظامی علیه اوکراین را با یک بهانه ساختگی توجیه کنند.

وی افزود: «ما نمی‌دانیم که آیا روسیه لزوما این نقشه را طی روزهای آینده اجرا می‌کند یا نقشه‌های دیگری.»

جاناتن فاینر، معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده، نیز در یک مصاحبه گفت که واشینگتن هنوز کاملا نمی‌داند که آیا روسیه همین مسیر را طی خواهد کرد یا نه.

با این حال لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، در توییتر نوشت که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده مستندات روشن و تکان‌دهنده‌ای در اختیار دارند که نشان از فعالیت پنهانی روسیه برای بی‌ثبات کردن اوکراین و برنامه‌ریزی برای حمله به آن دارد.

روسیه اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را رد کرده اما بیش از یکصد هزار نیروی نظامی خود را در مرز اوکراین مستقر کرده است.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG