لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

آمریکا و متحدانش به اقدامات هماهنگ علیه «سرکوب خونین» در ایران ادامه می‌دهند


نیروهای پلیس در خیابان های تهران
نیروهای پلیس در خیابان های تهران

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز جمعه گفته است، ایالات متحده به هماهنگی با متحدان و هم‌پیمانان خود برای چگونگی واکنش به «سرکوب خونین» اعتراضات مسالمت‌آمیز و «خشونت حکومتی» علیه زنان، ادامه خواهد داد.

ودانت پاتل در کنفرانس خبری و در پاسخ به این پرسش آیا وقت آن نرسیده که در خصوص اعتراضات اخیر در ایران پیام قوی‌تری به تهران ارسال کنید، گفت: «ما نه تنها با بیانیه‌های رسمی، بلکه از طریق بسته های تحریمی پیام‌های بسیار قوی به ایران فرستادیم. ما همچنان ابزارهایی در اختیار داریم تا حکومت ایران را پاسخگو کنیم.»

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با استناد به گزارش‌های سازمان‌های معتبر حقوق بشری گفت، حکومت «ایران تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر را در سرکوب خونین اعتراضات مسالمت آمیز در سراسر کشور کشته است.»

او در ادامه با اشاره به جانباختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز اعتراضات سراسری در ایران گفت، اما اکنون تعداد بیشتری از دختران جوان، از جمله نیکا شاه‌کرامی و سارینا اسماعیل‌زاده، به لیست کشته شدگان اضافه شده‌اند.

ودانت پاتل تصریح کرد: «ما اقدامات مقامات حکومت ایران در بازداشت معترضان مسالمت‌آمیز، هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران، سرکوب فعالان حقوق بشر، معلمان و دیگران، و همچنین ادامه اختلال اینترنت در داخل کشور را محکوم می‌کنیم. »

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: «این سرکوب ظالمانه و مداوم تظاهرات مسالمت آمیز، تنها نشاندهنده آن است که حکومت به وضوح از مردم می‌ترسد.»

او در ادامه گفت که ایالات متحده به هماهنگی با متحدان و شرکای خود برای اقدامات مشترک و همچنین پاسخ دادن به سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات و خشونت‌های حکومت علیه زنان ادامه خواهد داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم روز گذشته گفته بود که ایالات متحده «سرکوب حقوق مردم برای آزادی بیان و تجمعات مسالمت آمیز، از جمله با قطع دسترسی به اینترنت توسط دولت ایران را محکوم» می‌کند.

ند پرایس اضافه کرده بود: «تا زمانی که ایران حقوق مردم خود را نادیده بگیرد، ما از تحریم های خود استفاده خواهیم کرد.»

اعتراضات به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در شهرهای مختلف ایران وارد سومین هفته خود شده است. نیروهای مسلح و امنیتی جمهوری اسلامی طی این مدت تلاش کرده‌اند «با نیروی قهریه مرگبار» تظاهرات ضدحکومتی را به طور «گسترده» سرکوب کنند. گزارش نهادهای حقوق بشری حاکی است که تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر در این اعتراضات کشته شده‌اند.

هنوز آمار رسمی از تعداد قربانیان اعتراضات اخیر در زاهدان منتشر نشده است. این در حالی است که عفو بین‌الملل روز پنجشنبه با انتشار گزارشی از کشته شدن حداقل ۸۲ معترض بلوچ و افراد عادی در اعتراضات خیابانی این شهر خبر داد.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا
XS
SM
MD
LG