لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۸

دیدار نماینده آمریکا در امور ایران با دیپلمات‌های سه قدرت اروپایی عضو برجام


رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، روز جمعه ۳۰ مهر با دیپلمات‌های سه قدرت اروپایی عضو برجام در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران و مذاکرات مربوط به احیای اين توافق گفت‌وگو می‌کند.

از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال ۹۷ این توافق زیر سئوال رفته و حکومت ایران در واکنش به از سرگیری تحریم‌های شدید آمریکا برخی از تعهدات خود در چارچوب برجام را نقض کرده است.

اما دولت جو بایدن آمادگی خود را برای احیای برجام به شرط بازگشت ایران به تمامی مفاد این توافق و متوقف کردن توسعه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام کرده است.

مذاکرات مربوط به احیای برجام که از بهار امسال در وین شروع شد دستاورد چندانی نداشت و چهار ماه پیش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد. هنوز تاریخ دقیقی برای از سرگیری این مذاکرات تعیین نشده است هر چند تماس‌های جداگانه بین ایران و اتحادیه اروپا که هماهنگ کننده این مذاکرات است، ادامه دارد.

رابرت مالی قبل از سفر به پاریس برای ملاقات با نمایندگان سه قدرت اروپایی به کشورهای حاشیه خلیج فارس رفت و با مقامات قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران نگران هستند، مذاکره کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه بدون ارائه جزییات بیشتر در بیانیه‌ای گفت: «رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا پس از مشاوره با کشورهای متحد در منطقه خلیج فارس با همتایان خود از سه کشور اروپایی در شهر پاریس ملاقات می‌کند.»

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای گفت مذاکرات احیای برجام به «زمان حساسی» رسیده و سه کشور اروپایی از جمله فرانسه کماکان برای ادامه گفت‌وگوها با هدف بازگشت آمریکا به این توافق آمادگی دارند.

این بیانیه افزود: «همزمان با اقدامات دیپلماتیک برای از سرگیری مذاکرات وین، پایان دادن به نقض تعهدات شدید و بی‌سابقه توافق هسته‌ای از سوی ایران امری عاجل و حیاتی است و آن کشور بلادرنگ باید تمامی همکاری‌های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد.»

قدرت‌های غربی، اسراییل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به شدت نگران پیشرفت‌های ایران در راستای دستیابی به سلاح هسته‌ای هستند.

حکومت ایران همواره تاکید کرده که هدف برنامه‌های هسته‌ای آن کشور نه سلاح اتمی بلکه تولید انرژی برای مصارف صلح آمیز است.

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه ابراز نگرانی کرد که دولت ایران هنوز به درخواست این آژانس برای مذاکره در سطوح ارشد با هدف حل اختلاف نظرهای دو طرف پاسخ نداده است.

مذاکرات ایران و آژانس برای دستیابی به یک توافق جدید در زمینه نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای ایران که می‌تواند به پیشرفت مذاکرات برجام کمک کند از ماه گذشته متوقف شده است.

آقای مالی در سفر خود به پاریس همچنین دیداری نیز با معاون وزیر خارجه کره جنوبی داشت که موضوع آن برجام بود. وی در توییتر نوشت که با چوی جونگ کان درباره تلاش‌های دو کشور برای ازسرگیری مذاکرات وین و احیای برجام گفت‌وگو کرده است.

بر اساس گفته‌ مقام‌های جمهوری اسلامی، کره جنوبی هفت میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران را از محل صادرات به این کشور به خاطر تحریم‌ها مسدود کرده است.

ایران تنها می‌تواند از این دارایی‌ها برای واردات کالا از کره جنوبی استفاده کند، اما صادرات کره جنوبی به ایران در شش ماهه ابتدایی سال جاری به ۷۹ میلیون دلار سقوط کرده است.

آمریکا در این بین از سئول خواسته است که به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران کمک کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG