لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۰

فروش محموله بنزین توقیف شده ایران در آمریکا به نفع خانواده قربانیان تروریسم


یک نفتکش در حال تخیله محموله سوخت ایران در بندری در ونزوئلا (عکس از آرشیو)
یک نفتکش در حال تخیله محموله سوخت ایران در بندری در ونزوئلا (عکس از آرشیو)

دولت آمریکا روز پنجشنبه هشتم آبان اعلام کرد، محموله ۱.۱ میلیون بشکه بنزین چهار کشتی توقیفی ایران به فروش رسیده و عواید حاصل از فروش آن به خانواده‌های قربانیان تروریسم اختصاص خواهد یافت.

دولت امریکا مرداد ماه سال جاری اعلام کرد محموله بنزین چهار نفتکش ایران را که عازم ونزوئلا بود، توقیف کرده است. این محموله‌ها با نفتکش‌هایی که در کنترل یک شرکت یونانی بود حمل می‌شد. سپس آمریکا محموله بنزین آنها را با دو نفتکش بزرگتر حمل و به پایانه‌های نفتی خود منتقل کرد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند این محموله بنزین به فروش رفته است و عواید حاصل از آن به خانواده قربانیان اختصاص خواهد یافت.

مایکل شروین، کفیل دادستانی منطقه واشینگتن دی سی گفته است، برآورده ها این است که در حدود ۴۰ میلیون دلار از فروش این محموله‌ها به دست خواهد آمد که بخش اعظم آن به صندوق تروریسم اختصاص خواهد یافت.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا، هم در این زمینه گفت که پول حاصل از فروش این محموله‌ها اکنون در مسیری به مراتب بهتری از آنچه حکومت‌های ایران یا ونزوئلا تصور می کردند ، هزینه خواهد شد، چرا که برای کمک به قربانیان تروریسم و نه عاملان چنین اقداماتی، هزینه خواهد شد.

شهریور ماه سال جاری چهار شرکت اماراتی و عمانی مدعی شدند که محموله‌ها به این شرکت‌ها فروخته شده بود و قرار بود به تاجران پرویی و کلمبیایی تحویل داده شود.

این چهار شرکت شامل سیتی انرژی و مبین اینترنشنال امارات، عمان فیول، سهار فیول عمان، علیه توقیف نفتکش‌ها به یک دادگاه در آمریکا شکایت کردند و به همین خاطر روند تخلیه محموله‌ها برای هفته‌ها معطل ماند.

مقامات جمهوری اسلامی بلافاصله بعد از توقیف محموله‌ها مدعی شدند که این محموله‌ها متعلق به ایران نیست، اما بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران روز ۲۷ مرداد تأیید کرد که این محموله‌ها متعلق به ایران بوده اما به‌ صورت فوب به ونزوئلا فروخته و تحویل شده بود و پول آن نیز تسویه شده است.

پیش از این گزارش شده بود که یکی از نفتکش‌های حامل بنزین توقیفی ایران که با پرچم سنگاپور حرکت می‌کرد، ۵۵۷ هزار بشکه محموله خود را به بندر نیویورک تخلیه کرده است.

ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفتی جهان را دارد اما کمبود سرمایه‌گذاری، فساد و تحریم‌های آمریکا باعث شده است که هم تولید روزانه نفت آن از سه میلیون بشکه به حدود ۳۴۰ هزار بشکه برسد و هم بخش اعظمی از پالایشگاه‌هایش کهنه و از رده خارج شوند.

ایران اخیرا چندین نفتکش سوخت به ونزوئلا فرستاده است. در بهار سال جاری ایران با پنج نفتکش در مجموع ۱.۵ میلیون بشکه بنزین تحویل ونزوئلا داده بود.

منابع: آسوشیتدپرس و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG