لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

نیروی دریایی ایالات متحده از برخورد تنش‌آمیز قایق‌های تندرو سپاه با ناو آمریکایی خبر داد


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است

مقام‌های نیروی دریایی آمریکا روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد اعلام کردند یک ناو جنگی این کشور در تنگه هرمز با قایق‌های تندرو سپاه پاسداران «که مستقیماً به سمت ناو آمریکایی می‌آمدند»، برخورد تنش‌آمیز داشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروی دریایی ایالات متحده می‌گوید ناو گشت‌زنی «سیروکو» هنگام عبور از تنگه هرمز برای ورود به خلیج فارس، با سه قایق تندرو سپاه پاسداران مواجه شد که «تا ۴۵ متری» ناو سیروکو آمدند و تنها پس از بوق‌های هشدار و شلیک منور توسط ناو آمریکایی جهت حرکت خود را تغییر دادند.

نیروی دریایی آمریکا افزوده که این رویارویی حدود یک ساعت به‌طول انجامید و ویدئوی مربوط به این حادثه را نیز منتشر کرده است.

نیروی دریایی ایالات متحده در این باره گفته است که «اقدامات سپاه پاسداران مطابق با استانداردهای بین‌المللی رفتار حرفه‌ای یا ایمنی دریانوردی نبوده و خطر اشتباه محاسباتی و برخورد را افزایش می‌دهد».

مقام‌های نیروی دریایی آمریکا همچنین به آسوشیتدپرس گفتند که این دومین حادثه مشابه در ماه‌های اخیر است و روز چهارم مارس سال جاری میلادی (۱۳ اسفند ۱۴۰۰) نیز یک قایق سپاه به نام «شهید ناظری» تا ۲۲ متری ناو آمریکایی «رابرت گلدمن» آمده بود که تنها پس از هشدارهای متعدد رادیویی و شلیک منور تغییر جهت داد.

بنابر این گزارش، نیروی دریایی آمریکا در مورد این‌که چرا حادثه قبلی را تاکنون اعلام نکرده بود توضیحی نداده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که رویارویی قبلی در اسفند گذشته درست در شرایطی رخ داده بود که توافق در وین بین ایران و قدرت‌های جهانی بر سر احیای توافق هسته‌ای ممکن به نظر می‌رسید.

پیش از این، همزمان با افزایش تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران، فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) از پرواز دو بمب‌افکن بی۵۲ آمریکا بر فراز خلیج فارس در روز ۱۸ خرداد خبر داد و گفته بود که این بمب‌افکن‌ها در راه بازگشت از سوی جنگنده‌های اف۱۶ اسرائیل اسکورت شدند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز ۳۰ خرداد خبر داد که کشورش در حال ایجاد یک ائتلاف دفاع هوایی منطقه‌ای تحت حمایت ایالات متحده برای مقابله با تهدیدات ایران است.

او گفت این مجموعه دفاعی پیش از این هم حملات ایران را خنثی کرده است و ممکن است با سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به اسرائیل طی ماه آینده، تقویت هم بشود.

با استفاده از آسوشیتدپرس، واشینگتن‌پست و گزارش‌های رادیو فردا/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG