لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

بلینکن: نشست غیر رسمی اعضای برجام مسیر را برای دیپلماسی در قبال ایران باز می‌کند


آنتونی بلینکن
آنتونی بلینکن

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا، روز جمعه اول اسفند گفته است که آمریکا قصد دارد در نشست غیر رسمی کشورهای عضو برجام با ایران شرکت کند و چنین نشستی نخستین گام‌ها برای باز کردن مسیر دیپلماسی برای حل مساله هسته‌ای ایران خواهد بود.

آنتونی بلینکن در گفت وگو با یلدا حکیم، از بخش انگلیسی بی‌بی‌سی، در خصوص مذاکرات در نشست مجازی روز گذشته خود با سه کشور اروپایی درباره ایران گفت، نتیجه این مذاکرات این بود که آمریکا و اروپا اکنون بار دیگر همسو هستند و به دنبال اهداف متفاوتی نیستند و این مهم است که ما اکنون اهداف مشترکی داریم.

آنتونی بلینکن در این مصاحبه بار دیگر به اظهارات و موضع جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت، بر اساس این رویکرد، اگر جمهوری اسلامی به اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای بازگردد، آمریکا نیز همین کار را خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد، پس از احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، ما با همکاری شرکای خود به دنبال مستحکم‌تر و طولانی تر کردن این توافق خواهیم بود. سپس مقابله با اقدامات و مسائلی مانند فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه و برنامه موشک‌های بالستیک این کشور را پیگیری خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت، آنچه که من در گفت‌و گو با همتایان اروپایی متوجه شدم این است که ما الان کاملا با یکدیگر همسو هستیم.

آنتونی بلینکن تاکید کرد، ما اکنون دعوتنامه اتحادیه اروپا را برای شرکت در نشست غیر رسمی کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای با ایران را دریافت کرده‌ایم و قرار است که سه کشور اروپایی به همراه روسیه و چین و همچنین ایران در آن حضور داشته باشند. ما هم قصد داریم در آن حضور داشته باشیم.

وی تصریح کرد، اگر چنین نشستی برگزار شود، این نخستین گام جهت باز کردن مسیر دیپلماسی برای حل این مساله خواهد بود.

خبرنگاری بی بی سی در ادامه این مصاحبه از آنتونی بلینکن پرسید منتقدان معتقدند که اقدام آمریکا در پس گرفتن «مکانیسم ماشه در شورای امنیت سازمان ملل متحد» یک امتیازدهی پیشاپیش در برابر تهران بود؟

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت، هیچ امتیاز دهی پیشاپیشی در کار نیست. ما در سال ها اخیر سیاست موسوم به «فشار حداکثری» در قبال ایران را داشتیم که نه تنها نتیجه نداد، بلکه مشکلات را هم بدتر کرد.

او اضافه کرد، ایران الان به تولید مواد شکافت‌پذیر لازم برای ساخت سلاح اتمی که به آن «زمان گریز» گفته می‌شود خیلی نزدیک شده است این (زمان گریز اتمی) در زمان برجام یک سال بود، اکنون بنا بر گزارش‌های منتشر شده، تنها چند ماه با آن فاصله دارند.

آنتونی بلینکن تصریح کرد، این راهبرد باعث نشد که ایران به عقب رانده شود، بلکه ایران اقدامات بی ثبات کننده اش را در منطقه تشدید کرده است و حتی نیروهای ما را در عراق و نیروهای متحدانمان را هدف قرار می دهد. وضعیت نه تنها بهتر نشد، بلکه بدتر شد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی در خصوص نشست غیر رسمی ۱+۵ با ایران به رویترز گفت، هنوز دعوتنامه برای همه ارسال نشده و زمان این نشست هم مشخص نیست، اما قدرت جهانی به دنبال حل و فصل سریع مساله ایران هستند.

در همین زمینه، کاخ سفید روز جمعه ضمن اعلام موافقت با پیشنهاد میانجی‌گری اروپا بر سر برجام تاکید کرد تا پیش از انجام مذاکرات دیپلماتیک حاضر به برداشتن گام اضافی نیست.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دو هفته پیش از اتحادیه اروپا درخواست کرده بود که در مناقشه اتمی میان ایران و آمریکا میانجی‌گری کند.

یک مقام ارشد مقام ارشد اتحادیه اروپا دیگر هم روز جمعه با اشاره به استقبال آمریکا از نشست کمیسیون مشترک برجام، آن را فرصتی خاص برای احیای توافق هسته‌ای دانست.

به گزارش خبرنگار رادیو اروپای آزاد، این مقام اتحادیه اروپا که در جلسه‌ای توجیهی با خبرنگاران حضور یافته بود، درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: «دعوتنامه این نشست هنوز برای طرف‌های باقی مانده در برجام فرستاده نشده، اما فکر می‌کنم با استقبال آمریکا از این رویکرد، یک فرصت خاص فراهم شده که بتوان از آن بهره برد.»

با استفاده از وب سایت جهانی بی بی سی، رویترز و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG