لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

فرمانده ناوگان پنجم آمریکا: حمله به تاسیسات نفتی عربستان مشابه حمله به نفتکش‌ها بود


دریا سالار مالوی گفته آمریکا تحرکات موشکی ایران را به دقت زیر نظر دارد.
دریا سالار مالوی گفته آمریکا تحرکات موشکی ایران را به دقت زیر نظر دارد.

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرين مستقر است روز جمعه ۱۲ مهر در مصاحبه‌ای گفت پس از حملات ۲۳ شهریور به تاسیسات نفتی عربستان آرایش نظامی تهدید کننده ایران تغییر نکرده است.

دریا سالار جیم مالوی در مصاحبه با رویترز گفت:«به اعتقاد من آنها (ایران) اصلا عقب ننشسته‌اند.»

وی حمله به تاسیسات نفتی عربستان را مشابه حمله به کشتی‌ها و نفتکش‌ها در دریای عمان و خلیج فارس دانسته که « خیلی سریع و مخفیانه» با هدف ارسال «پیام» تهدید آمیز انجام شدند.

به گزارش رویترز ، دولت‌های آمریکا، عربستان سعودی، بریتانیا، فرانسه و آلمان رسما ایران را مسئول حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی معرفی کردند هر چند شورشیان حوثی در یمن مسئولیت این حمله را پذیرفتند.

دریا سالار مالوی در دفاع از این ارزیابی به اطلاعات امنیتی آمریکا اشاره‌ای نکرد. ولی در پاسخ به سئوالاتی در مورد تحرکات موشکی ایران طی هفته‌های اخیر گفت فعالیت‌های ایران با دقت کنترل می شود.

او افزود تحرکات موشکی ایران «چه هنگام انتقال به انبار و یا خروج از انبارها» به دقت زیر نظر قرار دارد. او افزود قابلیت‌های ایران در زمینه مین گذاری را نیز به دقت زیر نظر دارد.

او گفت:«من در مورد تمامی تحرکات ایران گزارش روزانه دریافت می کنم و نتایج آنرا بررسی می کنم.»

از سال گذشته با خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تنش بین تهران و واشنگتن افزایش یافته است.

مقامات ایران طی ماههای اخیر بارها تهدید کرده اند که در صورت قطع صادرات نفتی این کشور صادرات کشورهای دیگر نیز متوقف خواهد شد.

با این همه حکومت ایران دخالت در حملات ماههای اخیر از جمله حمله به نفتکش‌ها بوسیله مین‌های چسبان در آبهای خلیج فارس را تکذیب کرده است.

دریاسالار مالوی در پاسخ به سئوالی در مورد شواهد و مدارکی که عربستان سعودی در اختیار او گذاشته است، گفت:«به نظر من حملات به تاسسیات نفتی عربستان سعودی نمونه‌ای زمینی از حملاتی است که آنها بوسیله مین انجام دادند. حملاتی خیلی سریع و مخفیانه که هدف آن ارسال پیام، تهدید و تحریک است.»

هفته گذشته وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که برای تقویت امکانات دفاعی عربستان چهار سامانه رادار، یک مجموعه موشک انداز پاتریوت و حدود ۲۰۰ پرسنل پشتیبانی به منطقه اعزام می کند.

این جدیدترین مورد از اعزام نیرو و تسلیحات آمریکایی به منطقه طی ماههای اخیر است ولی به نظر می رسد از آنچه که ابتدا مد نظر قرار گرفته بود محدودتر باشد.

خبرگزاری رویترز قبلا گزارش داده بود که به دلیل پایان ماموریت ناوهواپیمابر یو اس اس لینکلن وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی استقرار دائمی یک ناوهواپیمابر در منطقه خلیج فارس است.

دریاسالار مالوی از اظهار نظر در مورد احتمال اعزام ناوهای هواپیمابر به منطقه خودداری کرد ولی بر اهمیت آنها و ناوهای تهاجمی که آنها را همراهی می کنند تاکید کرد. او افزود نقش این کشتی‌ها پیشگیری از حملات ایران در دریا و مقابله با آن در صورت وقوع چنین حملاتی است.

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در مورد ماموریت بین المللی برای حفظ امنیت خلیج فارس که «عملیات سنتینل» یا «گذربان» نام گرفته است گفت:«هدف این ماموریت دادن یک پیام روشن به آنهاست که در صورت وقوع هر حادثه دریایی آنها مورد هدف قرار خواهند گرفت.»

یکی از عناصر مهم این عملیات اشتراک اطلاعات و هماهنگی بین کشورهایی است که مشارکت خود در این ماموریت را اعلام کرده اند. بریتانیا، استرالیا، بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تاکنون به اين ماموريت پيوسته اند.

دریاسالار مالوی افزود:«در حقیقت ما یک دفاع منطقه‌ای بوجود آورده ایم.»

او روز یکشنبه در دیدار با فرمانده نیروی دریایی عربستان سعودی در مورد حمایت آمریکا به او تضمین داد و گفت:«یکی از محورهای مهم این حمایت تقویت تبادل و اشتراک اطلاعات امنیتی است.»

با استفاده از رویترز؛ ش.ر

XS
SM
MD
LG