لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

آمریکا: تنها راه حل، دستیابی به توافقی جدید و بهتر با ایران است


مورگان اورتگاس می‌گوید، آمریکا با هرگونه اقدام برای دور زدن تحریم های علیه ایران برخورد خواهد کرد.
مورگان اورتگاس می‌گوید، آمریکا با هرگونه اقدام برای دور زدن تحریم های علیه ایران برخورد خواهد کرد.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دوشنبه ۲۰ خرداد گفته است، حل اختلافات بین واشینگتن و تهران تنها از طریق دستیابی به یک توافق «جدید و بهتر» میسر است که همه تهدیدهای ایران را به طور کامل شامل شود.

خانم مورگان اورتگاس در بیانیه‌ای با اشاره به سفر وزیر امور خارجه آلمان به ایران و همچنین سفر نخست وزیر ژاپن به تهران در دو روز آینده اظهار داشت، آمریکا و متحدانش در خصوص اقدام برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هیچ اختلافی ندارد.

وی تاکید کرده است که ایالات متحده و همپیمانانش در مورد تهدید برنامه موشکی و فعالیت‌های تروریستی حکومت ایران و همچنین نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی توافق دارند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که به تهران سفر کرده است روز دوشنبه با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیدار کرد. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن هم قرار است روز چهارشنبه هفته جاری به تهران سفر کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است، ایران با گزینه ساده‌ای مواجه است: یا باید مانند یک کشور عادی رفتار کند، یا شاهد سقوط اقتصاد خود باشد.

وی با اشاره به اظهارات مقام‌های ایران در خصوص کاهش تعهدات ایران در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام تصریح کرد، تهدید ایران به کاهش تعهدات خود در چارچوب برجام گامی بلند، در مسیر اشتباه است.

مورگان اورتگاس می‌گوید که چنین رویکردی از سوی تهران تاکید مجددی بر این است که جامعه بین المللی می‌بایست در مقابل ایران متحد بوده و این کشور را وادار به پاسخگویی کند.

دولت ترامپ ۱۸ اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و دلیل آن را «نقض روح این توافق»، فعالیت‌های موشکی بالستیک و نقش منفی تهران در خاورمیانه دانست.

ایران اردیبهشت امسال اعلام کرد که بخشی از تعهداتش در این توافق را معلق کرده است و پنج کشور طرف‌ برجام را تهدید کرد که در صورت عدم تحقق منافعش از این توافق، گام‌های بیشتری در این زمینه بر می‌دارد.

دستیابی به توافق جدید

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است، تنها راه حل، دستیابی به توافقی جدید و بهتر است که همه تهدیدهای ایران را به طور کامل شامل شود. تهدیدهایی که بر مبنای آنها شروط ۱۲ گانه است. همانگونه که رئیس جمهوری ترامپ و وزیر امور خارجه پومپئو گفتند، ما آماده مذاکره هستیم، رهبران ایران خود می‌دانند چطور با ما تماس بگیرند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، که ۱۲ شرط را برای «تغییر رفتار» حکومت جمهوری اسلامی تعیین کرده است، چندی پیش گفته بود: «اگر این ۱۲ شرط برآورده شود که خوشحال خواهیم شد با کشوری نرمال بار دیگر تعامل داشته باشیم. اگر هم برای مذاکره درباره آن ۱۲ شرط به پای میز بیایند باز هم عالی خواهد بود».

این در حالی است مقام‌های ایران می‌گویند تا زمانی که آمریکا به برجام باز نگردد، حاضر به مذاکره نیستند.

همکاری با اینس‌تکس

گزارش‌ها همچنین حاکی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد معاملات از طریق سازوکار تبادل خاص میان اروپا و ایران موسوم به اینس‌تکس اظهار داشت، هرگونه اقدام برای دور زدن تحریم‌های علیه ایران برخورد خواهد شد.

در همین حال، حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن به نقل از خبرنگار بلومبرگ می‌گوید که آمریکا درصدد تحریم نهاد مالی متناظرِ ایرانیِ اینستکس است.

این در حالی است که رئیس آلمانی اینس‌تکس هم اکنون همراه با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، به تهران سفر کرده است.

سازوکار حمایت از مبادلات تجاری با ایران، موسوم به اینکس‌تکس، مجرایی است که کشورهای اروپایی باقی‌مانده در برجام برای تبادلات مالی و بازرگانی با ایران پیشنهاد کرده‌اند اما این سازوکار تاکنون اجرایی نشده است.

پِر فیشر، رئیس پیشین یکی از بانک‌های بزرگ آلمان که به عنوان رئیس اینس‌تکس منصوب شده، پیش از این نیز اواخر زمستان ۹۷ به ایران سفر کرده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر بارها از اجرایی نشدن اینس‌تکس انتقاد کرده و اروپا را به «کم‌کاری» در این زمینه متهم کرده‌اند.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG