لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

بلینکن: ایران تعهدات برجامی را اجرا کند تا آمریکا به توافق هسته‌ای باز گردد


آنتونی بلینکن
آنتونی بلینکن

آنتونی بلینکن چهارشنبه هشتم بهمن در نخستین کنفرانس خبری خود به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا گفت، در صورتی که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام عمل کند، ایالات متحده نیز به این توافق باز خواهد گشت، اما تا رسیدن به چنین نقطه هنوز فاصله وجود دارد.

اظهارات آنتونی بلینکن در خصوص توافق هسته‌ای با ایران به نوعی تاکید بر موضع جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در قبال برجام طی ماه‌های اخیر است.

آقای بلینکن گفت که جو بایدن به طور روشن اعلام کرده است درصورتی که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق برنامه جامع اقدام مشترک، برجام باز گردد، آمریکا هم همین کار خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری گفت، ایران در چند بُعد از (توافق برجام) تعهداتش را انجام نمی‌دهد. در صورت تصمیم به بازگشت به تعهدات خودشان، این امر زمان‌بر خواهد بود، برای ما هم که بخواهیم ارزیابی کنیم که آنها به تعهداتشان عمل می‌کنند، زمان خواهد برد.

آنتونی بلینکن تاکید کرد، حداقل (می‌توانم بگویم)، ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفته است در صورت بازگشت ایران به برجام، آمریکا به دنبال دستیابی به توافقی طولانی‌تر و مستحکم‌تر برای حل و فصل «مشکلات عمیق» خواهد بود.

آنتونی بلینکن توضیحات بیشتری در خصوص این «مشکلات» ارائه نکرد.

در حالی که دولت جو بایدن برخلاف دولت دونالد ترامپ، ابراز تمایل کرده است که به برجام برگردد تهران و واشینگتن طرف مقابل خود خواسته‌اند ابتدا آنها به اجرای تعهدات بازگردند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در واکنش به اظهارات وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که ابتدا آمریکا می‌بایست «اشتباه خود را» در برهم زدن برجام جبران کند و مطابق آن ایران پاسخ خواهد داد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در توییتی با «تروریسم اقتصادی» خواندن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چهارسال گذشته، نوشت:« بر اساس چه دلیل و منطقی ایران باید طرفی باشد که ابتدا حسن نیت نشان دهد؟ »

یکی از اهداف اصلی توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، موسوم به برجام، در سال ۱۳۹۴، این بود فاصله ایران با تولید مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی به مدت حداقل یک سال برساند. در چارچوب این توافق ایران پذیرفت برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور لغو شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از برجام، خواستار توافق گسترده‌تری با ایران بود که بتواند علاوه بر اصلاح این توافق، فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را نیز در بر بگیرد. دولت دونالد ترامپ از سال ۲۰۱۷ و پس از خروج از برجام با سیاست«فشار حداکثری» در راستای بازگرداندن ایران به میز مذاکره٬ تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران اعمال کرده است.

اما جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با دولت ترامپ خودداری کرد و در مقابل از نیمه اردیبهشت ۹۸، همزمان با سالگرد خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، طی مراحل گوناگون از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛خ
XS
SM
MD
LG