لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

مقام سنتکام: افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس اثر بازدارنده بر اقدامات ایران داشته است


ژنرال الکسوس گرینکویچ
ژنرال الکسوس گرینکویچ

فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه، روز چهارشنبه ۱۲ مهرماه٬ گفت، ایالات متحده با افزایش شمار نیروهای خود در منطقه خلیج فارس و نمایش قدرت، باعث عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از حمله به کشتی‌ها در این منطقه شده است.

به گزارش بخش انگلیسی صدای آمریکا، ژنرال الکسوس گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، در نشستی با گروه نویسندگان دفاعی در واشینگتن گفت، به نظر می‌رسد پس از اینکه نیروهای دریایی جمهوری اسلامی بارها کشتی‌ها را در داخل و اطراف تنگه هرمز و دریای عمان در اوایل سال جاری هدف قرار دادند، نمایش قدرت آمریکا برای عقب‌نشینی ایران کافی بود.

این مقام نظامی آمریکا تاکید کرده است که تصمیم کشورش در مرداد ماه سال جاری برای اعزام جنگنده‌های اف-۳۵ و اف-۱۶ به خلیج‌فارس به همراه یک ناوشکن دریایی و یک گروه تهاجمی آبی- خاکی که شامل دو هزار و ۵۰۰ تفنگدار آمریکایی بود، انعکاس درستی در بین مقامات جمهوری اسلامی داشته است.

او تصریح کرد که افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس «اثر بازدارنده بر اقدامات ایران در حمله به کشتیرانی در منطقه داشته است.»

ژنرال الکسوس گرینکویچ گفت: «این [افزایش نیروهای نظامی] تاثیر خوبی داشته است.»

آمریکا می‌گوید ایران در دو سال اخیر نزدیک به ۲۰ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی را مورد آزار و اذیت، حمله یا توقیف قرار داده است.

آمریکا طی ماه‌های گذشته با اعزام جنگنده‌های «اف-۳۵» تلاش کرده است تا آزادی دریانوردی در خلیج فارس را، که یک پنجم نفت مصرفی جهان از آن می‌گذرد، برقرار کند.

مقامات جمهوری اسلامی بارها با طرح اتهاماتی نظیر «برخورد با تاسیسات دریایی یا شناورها»، «آلوده کردن محیط زیست» و غیره، نفتکش‌های خارجی را توقیف کرده و بعد از دریافت امتیازات از کشورهای خارجی، از جمله رفع توقیف نفتکش‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی، آنها را آزاد کرده‌اند.

ژنرال گرینکویچ همچنین گفته است که توانایی آمریکا برای بازدارندگی ایران از مداخله در کشتیرانی تجاری در خلیج فارس و منطقه ممکن است کوتاه مدت باشد، به خصوص که افزایش حضور ایالات متحده موقتی است و برخی از نیروها قرار است به ایالات متحده بازگردند.

او گفت: «نمی‌دانم، اگر آنها تغییری در وضعیت [نیروهای ایالات متحده] ببینند، چه واکنشی نشان خواهند داد».

به رغم افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه در ماه‌های اخیر، هفته گذشته سنتکام از «تابش لیزری» شناورهای سپاه به بالگرد این کشور در آب‌های خلیج فارس خبر داد.

با این حال، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه در ادامه گفت٬ در صورتی که ایران تصمیم به تشدید آزار و اذیت کشتی‌های تجاری بگیرد، ایالات متحده آماده است تا بار دیگر قدرت خود را به نمایش بگذارد.

او گفت: «ایالات متحده کاملاً این اراده را دارد که دوباره وارد عمل شود و یک بار دیگر نیروهای خود را افزایش دهد.»

با استفاده از وب سایت صدای آمریکا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG