لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

آمریکا موضع دولت ترامپ درباره احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفت


نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۳۰ بهمن در نامه‌ای به شورای امنیت موضع دولت ترامپ درباره فعال شدن مکانیزم ماشه و احیا تمامی تحریم‌ها علیه ایران را پس گرفت. دولت جو بایدن همچنین، محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را لغو کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این نامه را که توسط ریچارد میلز، کفیل نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نوشته شده، رویت کرده است.

طبق این گزارش، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در همین روز در گفت‌وگو با وزرای خارجه سه کشور اروپایی اعلام کرد که دولت جو بایدن آماده است تا با ایران در خصوص بازگشت دو کشور به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ گفت‌وگو کند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه در دولت دونالد ترامپ ۲۹ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد همه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران که در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم برجام تعلیق شده بودند، با فعال کردن مکانیسم ماشه دوباره اجرایی شدند.

مکانیسم ماشه سازوکاری پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که به طرف‌های برجام اجازه می‌دهد در تخطی ایران از تعهداتش، بازگشت خودکار همه تحریم‌های بین‌المللی را که تعلیق آنها موضوع این قطعنامه است، درخواست کنند.

آمریکا پیش از این طرح بازگشت تحریم‌ها را به شورای امنیت ارائه کرد، اما ۱۳ عضو از ۱۵ عضو دائمی و غیر دائمی شورای امنیت سازمان ملل، در نامه‌هایی مخالفت خود را با این اقدام ایالات متحده اعلام کردند.

رئیس دوره ای شورای امنیت هم با فعال کردن «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی علیه ایران مخالفت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک مقام آمریکایی پنجشنبه در خصوص این اقدام تازه دولت جو بایدن گفته است، وقتی رای در شورای امنیت یک در برابر ۱۴ است، برای ما سخت خواهد بود که در این شورا به صورت موثر کار کنیم.

این مقام آمریکایی با اشاره به پس گرفتن موضع دولت ترامپ در مورد تحریم‌های سازمان ملل گفته است، با این اقدام ما در موقعیتی قرار می‌گیریم که بتوانیم در این چارچوب با متحدان نزدیک خود به ویژه برای رسیدگی به نگرانی‌ها درباره ایران همکاری کنیم.

یک مقام دولت آمریکا هم به خبرنگار رویترز گفته است، هدف ما بازگرداندن هر دو طرف به توافق هسته‌ای (برجام) است، می خواهیم درباره چگونگی رسیدن به آنجا صحبت کنیم.

طبق این گزارش، آمریکا حاضر است تا در چارچوب یک نشست فراگیرتر به میزبانی اتحادیه اروپا با حضور روسیه ، چین ، فرانسه ، آلمان و بریتانیا با ایران مشارکت کند.

لغو محدودیت تردد دیپلمات‌های ایران

در همین حال یک مقام دیگر آمریکا به رویترز گفته است، ایالات متحده به نمایندگی ایران در سازمان ملل اطلاع داده است که محدودیت‌های اعمال شده بر سفر دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را لغو کرد.

دولت دونالد ترامپ در تیرماه سال ۱۳۹۸ اعلام کرد که برای تردد همه دیپلمات‌ها و خانواده‌های آنها در آمریکا محدودیت وضع کرده است.

دولت دونالد ترامپ با ارسال نامه‌ای به نمایندگی دیپلماتیک ایران در سازمان ملل در نیویورک خواسته بود دیپلمات‌ها و خانواده‌های آنها تنها در مسیر سازمان ملل، دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل، اقامتگاه سفیر ایران و فرودگاه جان اف. کندی تردد کنند.

با استفاده از رویترز٬ خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛خ
XS
SM
MD
LG