لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

آمریکا: دولت عراق باید مجری تعهداتش در حفاظت از تاسیسات دیپلماتیک باشد


این تصویر که وزارت دفاع آمریکا در اختیار رسانه‌ها گذاشته، تفنگدار دریایی ارتش آمریکا را در حال حفاظت از سفارت آمریکا در بغداد در دوم ژانویه ۲۰۲۰ نشان می‌دهد
این تصویر که وزارت دفاع آمریکا در اختیار رسانه‌ها گذاشته، تفنگدار دریایی ارتش آمریکا را در حال حفاظت از سفارت آمریکا در بغداد در دوم ژانویه ۲۰۲۰ نشان می‌دهد

ساعتی پس از حمله راکتی به منطقه سبز بغداد و برخورد سه راکت به ساختمان سفارت آمریکا، ایالات متحده به آن واکنش نشان داده‌است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته «ما از دولت عراق می‌خواهیم تا مجری تعهداتش در مورد حفاظت از تاسیسات دیپلماتیک باشد».

یک مقام آمریکایی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته یک نفر زخمی شده، اما جراحت‌های این فرد که هویتش مشخص نشده، «سطحی‌ست و او به محل کارش بازگشته‌است».

وزارت خارجه ایالات متحده عصر یک‌شنبه گفته بود از جریان حملات راکتی باخبر است، اما رسما در مورد آسیب احتمالی به کارکنان سفارت اظهار نظری نکرده‌است.

در بیانیه‌ای که رسانه‌ها به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده‌اند، به‌طور مستقیم جمهوری اسلامی مورد اتهام واقع نشده، اما سی‌ان‌ان به نقل از آن می‌گوید «اوضاع از نظر امنیتی تنش‌آلود است، و گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران همچنان یک تهدید هستند؛ بنا بر این ما هوشیار خواهیم ماند».

به گفته وزارت خارجه آمریکا، از ماه سپتامبر به این سو بیش از ۱۴ مورد حمله راکتی به محل حضور پرسنل آمریکایی در عراق، توسط شبه‌نظامیان و گروه‌های مرتبط با ایران انجام شده‌است.

این اتهام‌ها را البته تهران رد کرده‌است. از جمله در پی حمله به سفارت آمریکا در بغداد در جریان تجمع هواداران حشد شعبی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هرگونه ارتباط جمهوری اسلامی با آن را تکذیب کرد و در مورد «واکنش نسنجیده و اشتباه در محاسبه» هشدار داد.

اندکی پس از جریان حمله به سفارت‌خانه، قاسم سلیمانی و شماری از همراهانش، از جمله معاون حشد شعبی، به دستور دونالد ترامپ، در حمله‌ای در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

واکنش سرپرست دولت عراق

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله عصر یک‌شنبه را بر عهده نگرفته‌است.

مقام‌های عراقی اما حملات راکتی اخیر را محکوم کرده‌اند.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی و سرپرست دولت عراق، خواستار انجام تحقیقات در مورد واقعه شده‌است.

در بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیر منتشر کرده آمده است «یک بار دیگر حمله‌ای به ماموریت دیپلماتیک کشوری تکرار شد، در حالی که شماری از راکت‌ها داخل سفارت آمریکا افتادند».

آقای عبدالمهدی ضمن محکوم کردن حمله گفته «به نیروهای امنیتی دستور داده‌ شد تحقیقات و جست‌وجو و تمهیدات لازم برای جلوگیری از حملات مشابه را در دستور کار قرار دهند و کسانی که حمله راکتی را انجام داده‌اند، بازداشت کنند».

کم‌تر از یک هفته پیش نیز منطقه سبز بغداد، که وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌های خارجی در آن قرار دارند، هدف حمله راکتی قرار گرفته بود. بامداد ۱۹ دی ماه نیز حملات مشابهی انجام شده بود.

منابع: خبرگزاری فرانسه، سی‌ان‌ان، او-اس-ئی [متن بیانیه دفتر نخست‌وزیر عراق]، رادیو فردا
XS
SM
MD
LG